Concept Evidence-based Practice and its potential for education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73623510" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73623510 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202202-0005_concept-evidence-based-practice-and-its-potential-for-education.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202202-0005_concept-evidence-based-practice-and-its-potential-for-education.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.010" target="_blank" >10.21062/edp.2022.010</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Koncept praxe založené na důkazech a jeho význam pro oblast vzdělávání
Original language description
Koncept vzdělávání založeného na důkazech navrhuje, aby se při rozhodování o vzdělávání zohledňovaly dostupné informace o důkazech, odborné zkušenosti, preference/hodnoty žáků a rodičů a kontext vzdělávání. Tento koncept se shoduje s definicí "praxe založené na důkazech" (evidence-based practice - EBP) podle nejvýznamnějších mezinárodních organizací, které se věnují rozvoji EBP, např. Cochrane, JBI, Campbell a GRADE. V oblasti pedagogiky však stále převládá řada předsudků, nesprávných závěrů nebo nepochopení vůči vzdělávání založenému na důkazech, které ve svém důsledku vedou k nižší účinnosti vzdělávacích intervencí, k marginalizaci hodnot, které zastávají žáci a jejich rodiče, k dezintegraci výzkumu a praxe atd. Typická je redukce významu tohoto pojmu na zjišťování účinnosti vzdělávacích metod. V tomto příspěvku proto vysvětlujeme základní principy konceptu vzdělávání založeného na důkazech podle výše uvedené definice. Vycházíme z vývoje EBP v oblasti medicíny založené na důkazech a ukazujeme význam tohoto konceptu pro pedagogiku. Zabýváme se povahou důkazů, hodnocením jejich kvality/jistoty a úlohou důkazů v pedagogických rozhodovacích procesech. V článku jsou rovněž představeny významné organizace zaměřené na EBP se zvláštním důrazem na oblast České republiky. Zde je představeno Národní centrum pro zdravotnictví založené na důkazech v ČR.
Czech name
Koncept praxe založené na důkazech a jeho význam pro oblast vzdělávání
Czech description
Koncept vzdělávání založeného na důkazech navrhuje, aby se při rozhodování o vzdělávání zohledňovaly dostupné informace o důkazech, odborné zkušenosti, preference/hodnoty žáků a rodičů a kontext vzdělávání. Tento koncept se shoduje s definicí "praxe založené na důkazech" (evidence-based practice - EBP) podle nejvýznamnějších mezinárodních organizací, které se věnují rozvoji EBP, např. Cochrane, JBI, Campbell a GRADE. V oblasti pedagogiky však stále převládá řada předsudků, nesprávných závěrů nebo nepochopení vůči vzdělávání založenému na důkazech, které ve svém důsledku vedou k nižší účinnosti vzdělávacích intervencí, k marginalizaci hodnot, které zastávají žáci a jejich rodiče, k dezintegraci výzkumu a praxe atd. Typická je redukce významu tohoto pojmu na zjišťování účinnosti vzdělávacích metod. V tomto příspěvku proto vysvětlujeme základní principy konceptu vzdělávání založeného na důkazech podle výše uvedené definice. Vycházíme z vývoje EBP v oblasti medicíny založené na důkazech a ukazujeme význam tohoto konceptu pro pedagogiku. Zabýváme se povahou důkazů, hodnocením jejich kvality/jistoty a úlohou důkazů v pedagogických rozhodovacích procesech. V článku jsou rovněž představeny významné organizace zaměřené na EBP se zvláštním důrazem na oblast České republiky. Zde je představeno Národní centrum pro zdravotnictví založené na důkazech v ČR.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
2695-0936
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
29
Pages from-to
26-54
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—