Educational Field of Physical Education in the Environment of Czech Primary Schools: a Cross-Sectional Study
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73624597" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73624597 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php" target="_blank" >https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2024.001" target="_blank" >10.5507/tk.2024.001</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie
Original language description
Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím senabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelemve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávacíobor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovatpostoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitupřípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů. Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolenkvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník. Výsledky: Průměrnádélka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxea věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchovaspokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věkrespondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifi kováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávacíobor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý. Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptempředmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnámna úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy.Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velkýposun ve smýšlení pedagogů.
Czech name
Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie
Czech description
Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím senabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelemve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávacíobor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovatpostoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitupřípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů. Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolenkvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník. Výsledky: Průměrnádélka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxea věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchovaspokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věkrespondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifi kováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávacíobor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý. Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptempředmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnámna úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy.Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velkýposun ve smýšlení pedagogů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Tělesná kultura
ISSN
1211-6521
e-ISSN
1803-8360
Volume of the periodical
47
Issue of the periodical within the volume
červen 2024
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
1-8
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—