All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Educational Field of Physical Education in the Environment of Czech Primary Schools: a Cross-Sectional Study

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73624597" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73624597 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php" target="_blank" >https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0001_vzdelavaci_obor_telesna_vychova_v_prostredi_ceskych_zakladnich_skol_prurezova_studie.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2024.001" target="_blank" >10.5507/tk.2024.001</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie

  • Original language description

    Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím senabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelemve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávacíobor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovatpostoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitupřípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů. Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolenkvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník. Výsledky: Průměrnádélka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxea věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchovaspokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věkrespondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifi kováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávacíobor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý. Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptempředmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnámna úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy.Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velkýposun ve smýšlení pedagogů.

  • Czech name

    Vzdělávací obor Tělesná výchova v prostředí českých základních škol: průřezová studie

  • Czech description

    Východiska: Předmět tělesná výchova je pro žáky povinný již od samého počátku základního vzdělávání, a tím senabízí značný prostor pro cílené ovlivňování chování a jednání žáků ve prospěch zdraví. Učitel je základním činitelemve vzdělávacím procesu a jeho vliv na žáky je nezpochybnitelný. Tato průřezová studie se zaměřuje na vzdělávacíobor Tělesná výchova, ne však z pohledu žáků, ale zaměřuje se především na postoje a názory učitelů tělesné výchovy na prvním stupni základní školy. Cíle: Hlavním cílem výzkumné studie je popsat, analyzovat a interpretovatpostoje a názory učitelů na současný koncept předmětu tělesná výchova. Dílčími cíli jsou popsat pedagogickou realitupřípravy učitelů na předmět tělesná výchova, zjistit, jakou hodnotu přikládají předmětu tělesná výchova a komparovat vybrané skupiny respondentů. Metodika: Jedná se o průřezovou studii, u níž byl na základě cílů studie zvolenkvantitativní výzkumný design a nástrojem pro sběr dat se stal nestandardizovaný dotazník. Výsledky: Průměrnádélka přípravy učitelů na hodiny tělesné výchovy činí 18 minut. Dále bylo prokázáno, že s délkou pedagogické praxea věkem klesá délka přípravy. V 78 % jsou učitelé se současným konceptem vzdělávacího oboru Tělesná výchovaspokojeni. Hodnocení spokojenosti s konceptem předmětu tělesná výchova ovlivňuje délka pedagogické praxe a věkrespondentů. Učitelé se cítí na výuku předmětu tělesné výchovy dostatečně kvalifi kováni (76 %) a většinově se domnívají, že v jejich hodinách jsou dostatečně rozvíjeny žákovské kompetence. V 92 % učitelé hodnotí vzdělávacíobor Tělesná výchova jako důležitý či velmi důležitý. Závěry: Učitelé jsou spokojeni se současným konceptempředmětu tělesná výchova, vyvstává však otázka, zda v průběhu kurikulární reformy opravdu dochází ke změnámna úrovni realizovaného kurikula. Pozitivní výsledky přináší část zaměřená na vnímání hodnoty tělesné výchovy.Zde téměř všichni učitelé vnímají tento vzdělávací obor jako důležitý či velmi důležitý, což lze vnímat jako velkýposun ve smýšlení pedagogů.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Tělesná kultura

  • ISSN

    1211-6521

  • e-ISSN

    1803-8360

  • Volume of the periodical

    47

  • Issue of the periodical within the volume

    červen 2024

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    1-8

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database