FROM SIMPLE PROBLEMS TO REAL-WORLD PROBLEMS: ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ITS POTENTIAL IN LOGIC PROBLEM SOLVING
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73629485" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73629485 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://emejournal.upol.cz/vol6no2.htm" target="_blank" >https://emejournal.upol.cz/vol6no2.htm</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Od jednoduchých úloh k problémům reálného světa: Umělá inteligence a její možnosti v řešení logických úloh
Original language description
Článek se zabývá možnostmi využití nástrojů umělé inteligence (AI), jako jsou ChatGPT, Copilot a Gemini, k řešení logických úloh. Na konkrétním příkladu logické úlohy typu zebra autoři demonstrují, jak tyto nástroje reagují na zadané úlohy a jaké jsou jejich silné a slabé stránky. Studie ukazuje, že AI nástroje mohou být užitečnými pomocníky při řešení logických úloh, ale je důležité kriticky posuzovat jejich výstupy a v případě potřeby je ověřovat. V závislosti na formulaci problému a doplňujících otázkách, které jsou nástroji AI položeny, se mohou výsledky jejich snažení lišit. Gemini jako jediný ze zkoumaných nástrojů zvládl zadanou úlohu vyřešit bezchybně. Zbylé dva nástroje potřebovaly ke správnému výsledku upřesnění zadání. V budoucnu by se výzkum mohl zaměřit na hlubší analýzu schopností jednotlivých nástrojů a na vývoj metod, které by jim umožnily efektivněji řešit komplexní logické úlohy, a to i s přesahem do problémů reálného světa.
Czech name
Od jednoduchých úloh k problémům reálného světa: Umělá inteligence a její možnosti v řešení logických úloh
Czech description
Článek se zabývá možnostmi využití nástrojů umělé inteligence (AI), jako jsou ChatGPT, Copilot a Gemini, k řešení logických úloh. Na konkrétním příkladu logické úlohy typu zebra autoři demonstrují, jak tyto nástroje reagují na zadané úlohy a jaké jsou jejich silné a slabé stránky. Studie ukazuje, že AI nástroje mohou být užitečnými pomocníky při řešení logických úloh, ale je důležité kriticky posuzovat jejich výstupy a v případě potřeby je ověřovat. V závislosti na formulaci problému a doplňujících otázkách, které jsou nástroji AI položeny, se mohou výsledky jejich snažení lišit. Gemini jako jediný ze zkoumaných nástrojů zvládl zadanou úlohu vyřešit bezchybně. Zbylé dva nástroje potřebovaly ke správnému výsledku upřesnění zadání. V budoucnu by se výzkum mohl zaměřit na hlubší analýzu schopností jednotlivých nástrojů a na vývoj metod, které by jim umožnily efektivněji řešit komplexní logické úlohy, a to i s přesahem do problémů reálného světa.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
ELEMENTARY MATHEMATICS EDUCATION JOURNAL
ISSN
2694-8133
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
6-13
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—