Old and New Contracts with Audience
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F21%3A00000052" target="_blank" >RIV/62156462:54530/21:00000052 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Staré a nové smlouvy s divákem (skici k velkému tématu)
Original language description
Příspěvek je primárně sebereflexí autora coby divadelního diváka, pokoušejíce se rekonstruovat principy a příčiny svého autorova okouzlení divadlem a uchopit je coby zážitkovou matrici, kterou autor příspěvku již coby „profesionální divák“ v divadle od té doby vytrvale hledá a se kterou – ať vědomě či podvědomě – konfrontuje vše viděné. Pokouší se pak na konkrétních příkladech inscenací zhlédnutých (převážně na festivalech) během roku 2021 pojmenovat, jak tyto divácké potřeby a preference proměnila právě změněná pandemická pauza. Speciální pozornost pak autor stran konstrukce diváckého zážitku věnuje dvou odvěkým a svým způsobem protikladným tužbám divadelníků – tou první je touha nabídnout divákovi fiktivní svět, do kterého bude bezezbytku vtažen, neboť mu bude připadat bohatší, komplexnější a poutavější než svět jeho životní každodennosti; tou druhou pak snaha vytvořit něco, co nebude diváky konzumováno jen jako lépe či hůře zkonstruovaný estetický artefakt, ale dosáhnout toho, aby se pro diváka na jevišti něco „stalo doopravdy“. Jako příklad pozoruhodného úsilí o skloubení autenticity a iluze zároveň pak jsou rozebírány dvě produkce režiséra Milo Raua – inscenace Rodina (NT Gent) a film Nové evangelium.
Czech name
Staré a nové smlouvy s divákem (skici k velkému tématu)
Czech description
Příspěvek je primárně sebereflexí autora coby divadelního diváka, pokoušejíce se rekonstruovat principy a příčiny svého autorova okouzlení divadlem a uchopit je coby zážitkovou matrici, kterou autor příspěvku již coby „profesionální divák“ v divadle od té doby vytrvale hledá a se kterou – ať vědomě či podvědomě – konfrontuje vše viděné. Pokouší se pak na konkrétních příkladech inscenací zhlédnutých (převážně na festivalech) během roku 2021 pojmenovat, jak tyto divácké potřeby a preference proměnila právě změněná pandemická pauza. Speciální pozornost pak autor stran konstrukce diváckého zážitku věnuje dvou odvěkým a svým způsobem protikladným tužbám divadelníků – tou první je touha nabídnout divákovi fiktivní svět, do kterého bude bezezbytku vtažen, neboť mu bude připadat bohatší, komplexnější a poutavější než svět jeho životní každodennosti; tou druhou pak snaha vytvořit něco, co nebude diváky konzumováno jen jako lépe či hůře zkonstruovaný estetický artefakt, ale dosáhnout toho, aby se pro diváka na jevišti něco „stalo doopravdy“. Jako příklad pozoruhodného úsilí o skloubení autenticity a iluze zároveň pak jsou rozebírány dvě produkce režiséra Milo Raua – inscenace Rodina (NT Gent) a film Nové evangelium.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Divadlo v meniacom sa svete a premeny divadla
ISBN
9788082060525
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
11
Pages from-to
96-106
Publisher name
Akadémia umení v Banskej Bystrici
Place of publication
Banská Bystrica
Event location
Banská Bystrica/online
Event date
Nov 26, 2021
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—