All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Consumer choice process when purchasing the staple food

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F05%3A00007012" target="_blank" >RIV/62156489:43110/05:00007012 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Consumer choice process when purchasing the staple food

  • Original language description

    After 1989, there were significant changes in food consumption, both in volumes and structure. These changes happened due to various factors. The most important factors with influence on demand and food consumption were: development of income levels of Czech inhabitants, development of consumer prices of food and non-food products and services, offer and availability of products on the market, advertising and promotion, health education, joining the EU. Besides the above mentioned factors, an impact onconsumption also have such factors as quality development, extent of self-provision with food products, or the degree to which the needs are satisfied. The fundamental influence on consumption has the development of consumer prices of food and capital goods and services in relations to development of incomes, thus buying power. In the last few years, there was a visible tendency to decreasing influence of prices on food consumption. The paper focuses on the development of consumption and

  • Czech name

    Rozhodování spotřebitele o nákupu základních druhů potravin

  • Czech description

    Příspěvek se zaměřuje na vývoj spotřeby základních potravin a změny v nákupních zvyklostech, motivaci a postojích. Prezentovaná data vychází z marketingového výzkumu realizovaného Ústavem marketingu a obchodu, Mendelova univerzita, na podzim 2004. Po roce 1989 došlo k významným změnám ve spotřebě potravin, a to jak z hlediska objemu, tak i struktury. Tyto změny byly zapříčiněny řadou faktorů. Mezi nejdůležitější faktory, které ovlivnily poptávku a spotřebu potravin, patří: vývoj úrovně příjmů obyvatel,vývoj spotřebitelských cen potravinářských a nepotravinářských produktů a služeb, nabídka a dostupnost výrobků na trhu, propagace, zdravotní osvěta, vstup ČR do Evropské unie. Mimo uvedené faktory mají na spotřebu vliv vývoj kvality, rozsah samozásobeníči stupeň nasycenosti potřeb. Spotřebu zásadně ovlivňuje vývoj spotřebitelských cen potravin a kapitálových statků a služeb vzhledem k vývoji úrovně důchodů, tedy kupní síla. V několik posledních letech se projevuje tendence klesajícího v

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AH - Economics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Agricultural Economics

  • ISSN

    0139-570X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    51

  • Issue of the periodical within the volume

    9

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    389-394

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database