All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Behaviour of consumers in EU countries

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F05%3A00057184" target="_blank" >RIV/62156489:43110/05:00057184 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Behaviour of consumers in EU countries

  • Original language description

    The paper focuses on development of consumer behavior on the basis of household expenditures in 1996, 1999 and 2002 in individual countries in Europe. As a tool to examine the changes in behavior was used cluster analysis. The results of this analysis areillustrated in dendrograms, which help to estimate the greatest differences in consumer behavior among north-west European countries and new contries joining EU, then also among western European countries and south European countries. For the analysis of factors with influence on consumer behavior is required a research about motives of behavior and consumption of main agricultural comodities.

  • Czech name

    Spotřebitelské chování v zemích EU

  • Czech description

    Výsledkem aplikace shlukové analýzy na spotřebitelské chování v jednotlivých zemích Evropy pro léta 1996, 1999 a 2002 jsou v grafickém vyjádření dendrogramy, ze kterých možno usuzovat na největší rozdíly mezi státy severozápadní Evropy a přistupujícími zeměmi, dále pak mezi státy severní Evropy a jihoevropskými zeměmi. Přesto, že ve sledovaném časovém období nastávají změny v chování individuálních zemí, toto základní rozdělení přetrvává. Z tohoto výzkumu sekundárních informací vyplývá, že pro studium faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování je třeba provést výzkum primárních informací, získaných z rozsáhlého dotazníkového šetření o motivech chování a spotřeby alespoň hlavních komodit, jako jsou 1. nápoje, 2. pekárenské výrobky, 3. maso a masné výrobky, 4. mléko a mléčné výrobky. Pro reprezentativnost šetření byly zohledněny kontrolní znaky jako: pohlaví, sociální skupina, věk, bydliště.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA402%2F04%2F2112" target="_blank" >GA402/04/2112: Changes of behavior of business domain evoked by economic transformation and new consumer trends</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

  • ISSN

    1211-8516

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    LIII

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    311-318

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database