THE PROCESS OF VERTICAL COORDINATION AND ITS CONSEQUENCES WITHIN THE BEER COMMODITY CHAIN
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F05%3A00084310" target="_blank" >RIV/62156489:43110/05:00084310 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
THE PROCESS OF VERTICAL COORDINATION AND ITS CONSEQUENCES WITHIN THE BEER COMMODITY CHAIN
Original language description
The paper aims to identify potential benefits from vertical coordination within selected commodity chain. The problem is applied to the beer commodity chain because of its high importance in the Czech agribusiness and foreign trade. On the basis of the vertical analysis of the chosen commodity chain a mathematic model of consumer price simulation is created and the existence of vertical coordination is verified in analysed commodity chain. This model assumes that input price increases are transmitted toconsumers. The retail prices of beer are simulated by holding technology and input-output relationships constant, while production as well as marketing costs change according to changes in input prices. The simulated retail price is then compared with the actual retail price to indicate productivity gains resulting from vertical coordination passed on to consumers. The results of the Model of Retail Price Simulation show that Czech brewery industry was in the observed period (1994-2002)
Czech name
Vertikální koordinace a její projevy v komoditní vertikále piva
Czech description
Cílem příspěvku je identifikovat potenciální přínosy plynoucí z vertikální koordinace v rámci vybraného potravinového řetězce. Problém je aplikován na komoditní vertikálu piva, jelikož pivo patří k významným položkám českého agrárního exportu a také světově uznávanou komoditou. Na základě vertikální analýzy vybraného potravinového řetězce byl vytvořen model simulace maloobchodní ceny a prověřena přítomnost vertikální koordinace v odvětví. Tento model předpokládá, že zvýšení cen vstupů ponese v plné mířespotřebitel. Maloobchodní cena piva je simulována za předpokladu, že technologie a vztahy mezi vstupy a výstupy jsou konstantní a mění se pouze objem produkce a marketingové náklady. Simulovaná maloobchodní cena je pak porovnávána s aktuální tržní cenou, a tak jsou vyjádřeny potenciální přínosy plynoucí spotřebiteli z vertikální koordinace. Výsledky modelu simulace maloobchodní potvrdily, že české pivovarské odvětví bylo v průběhu sledovaného období (1994-2002) vertikálně koordinováno.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Agricultural Economics
ISSN
0139-570X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
51
Issue of the periodical within the volume
9
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
419-426
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—