'Tied to a wheelchair': How the absence of civil inattention Serves as a Spatial barrier to electric wheelchair users
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F20%3A43917674" target="_blank" >RIV/62156489:43110/20:43917674 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216224:14310/20:00114127
Result on the web
<a href="https://doi.org/10.13060/csr.2020.004" target="_blank" >https://doi.org/10.13060/csr.2020.004</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.004" target="_blank" >10.13060/csr.2020.004</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
"Upoután vozíkový": absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků
Original language description
Předmětem příspěvku je zdvořilá nevšímavost (civil inattention) [Goffman 1963; Davidson 2003: 115], kterou komunikační partneři a partnerka (dále KP) "laicky" (myšleno negoffmanovsky) nazývají také jako přílišnou pozornost, nevyžádanou pozornost či naopak nedostatek zdvořilé lhostejnosti. V příspěvku nicméně nejde o jakoukoliv zdvořilou nevšímavost, ale o konkrétní podobu zdvořilé nevšímavosti (ne)projevovanou uživatelům a uživatelkám elektrických vozíků. Invalidní vozík představuje v naší postsocialistické společnosti stále velmi silný symbol, který na sebe strhává pozornost a vyčleňuje tak jeho uživatele a uživatelky z anonymity veřejného prostoru. "Upoután vozíkový" pak představuje jakési metaforické označení specifického lidského druhu, kterým sami KP reagují na nikdy nekončící koloběh označování za někoho jiného, odlišného, nenormálního, nesvobodného, upoutaného. Článek se pak podrobně nezaměřuje na jakékoliv uživatele vozíků, ale vybírá si pouze uživatele elektrických vozíků, které ve srovnání s uživateli mechanických vozíků díky svým rozměrům, konstrukcím, dosahovaným rychlostem i vyšší míře poskytované mobilitní autonomie poutají více pozornosti. Příspěvek si stanovil dva hlavní cíle. Prvním z nich je popis konkrétních každodenních prostorových strategií, kterými KP ve veřejném prostoru reagují na nevyžádanou pozornost. Jde nám tedy o strategie v užším slova smyslu, tedy pouze o strategie prostorové, respektive strategie prostorového chování uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. S těmi přitom pracujeme dvěma odlišnými způsoby. V prvním kroku pro nás představují předmět analýzy, ve druhém kroku je pak používáme jako nástroj analýzy produkce sociálního prostoru, který chápeme ve smyslu, jak o něm píše Henri Lefebvre. Lefebvrův koncept tělesného prostoru nám tak umožnuje propojit historii konstrukce prostoru (sociální prostor) s historií konstrukce těla (zkušenost KP) a tělesné znevýhodnění tak studovat prostřednictvím prostorových kategorií. Tento přístup představuje jeden z možných způsobů překonání diskurzivně-materiální duality v přístupu k tělesnému znevýhodnění a jeho představení je druhým cílem tohoto textu.
Czech name
"Upoután vozíkový": absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků
Czech description
Předmětem příspěvku je zdvořilá nevšímavost (civil inattention) [Goffman 1963; Davidson 2003: 115], kterou komunikační partneři a partnerka (dále KP) "laicky" (myšleno negoffmanovsky) nazývají také jako přílišnou pozornost, nevyžádanou pozornost či naopak nedostatek zdvořilé lhostejnosti. V příspěvku nicméně nejde o jakoukoliv zdvořilou nevšímavost, ale o konkrétní podobu zdvořilé nevšímavosti (ne)projevovanou uživatelům a uživatelkám elektrických vozíků. Invalidní vozík představuje v naší postsocialistické společnosti stále velmi silný symbol, který na sebe strhává pozornost a vyčleňuje tak jeho uživatele a uživatelky z anonymity veřejného prostoru. "Upoután vozíkový" pak představuje jakési metaforické označení specifického lidského druhu, kterým sami KP reagují na nikdy nekončící koloběh označování za někoho jiného, odlišného, nenormálního, nesvobodného, upoutaného. Článek se pak podrobně nezaměřuje na jakékoliv uživatele vozíků, ale vybírá si pouze uživatele elektrických vozíků, které ve srovnání s uživateli mechanických vozíků díky svým rozměrům, konstrukcím, dosahovaným rychlostem i vyšší míře poskytované mobilitní autonomie poutají více pozornosti. Příspěvek si stanovil dva hlavní cíle. Prvním z nich je popis konkrétních každodenních prostorových strategií, kterými KP ve veřejném prostoru reagují na nevyžádanou pozornost. Jde nám tedy o strategie v užším slova smyslu, tedy pouze o strategie prostorové, respektive strategie prostorového chování uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. S těmi přitom pracujeme dvěma odlišnými způsoby. V prvním kroku pro nás představují předmět analýzy, ve druhém kroku je pak používáme jako nástroj analýzy produkce sociálního prostoru, který chápeme ve smyslu, jak o něm píše Henri Lefebvre. Lefebvrův koncept tělesného prostoru nám tak umožnuje propojit historii konstrukce prostoru (sociální prostor) s historií konstrukce těla (zkušenost KP) a tělesné znevýhodnění tak studovat prostřednictvím prostorových kategorií. Tento přístup představuje jeden z možných způsobů překonání diskurzivně-materiální duality v přístupu k tělesnému znevýhodnění a jeho představení je druhým cílem tohoto textu.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA17-16097S" target="_blank" >GA17-16097S: Spatial injustice of automobility technologies</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis - Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
56
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
85-107
UT code for WoS article
000568166000004
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85087708990