All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

'Tied to a wheelchair': How the absence of civil inattention Serves as a Spatial barrier to electric wheelchair users

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F20%3A43917674" target="_blank" >RIV/62156489:43110/20:43917674 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216224:14310/20:00114127

  • Result on the web

    <a href="https://doi.org/10.13060/csr.2020.004" target="_blank" >https://doi.org/10.13060/csr.2020.004</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.004" target="_blank" >10.13060/csr.2020.004</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    "Upoután vozíkový": absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků

  • Original language description

    Předmětem příspěvku je zdvořilá nevšímavost (civil inattention) [Goffman 1963; Davidson 2003: 115], kterou komunikační partneři a partnerka (dále KP) &quot;laicky&quot; (myšleno negoffmanovsky) nazývají také jako přílišnou pozornost, nevyžádanou pozornost či naopak nedostatek zdvořilé lhostejnosti. V příspěvku nicméně nejde o jakoukoliv zdvořilou nevšímavost, ale o konkrétní podobu zdvořilé nevšímavosti (ne)projevovanou uživatelům a uživatelkám elektrických vozíků. Invalidní vozík představuje v naší postsocialistické společnosti stále velmi silný symbol, který na sebe strhává pozornost a vyčleňuje tak jeho uživatele a uživatelky z anonymity veřejného prostoru. &quot;Upoután vozíkový&quot; pak představuje jakési metaforické označení specifického lidského druhu, kterým sami KP reagují na nikdy nekončící koloběh označování za někoho jiného, odlišného, nenormálního, nesvobodného, upoutaného. Článek se pak podrobně nezaměřuje na jakékoliv uživatele vozíků, ale vybírá si pouze uživatele elektrických vozíků, které ve srovnání s uživateli mechanických vozíků díky svým rozměrům, konstrukcím, dosahovaným rychlostem i vyšší míře poskytované mobilitní autonomie poutají více pozornosti. Příspěvek si stanovil dva hlavní cíle. Prvním z nich je popis konkrétních každodenních prostorových strategií, kterými KP ve veřejném prostoru reagují na nevyžádanou pozornost. Jde nám tedy o strategie v užším slova smyslu, tedy pouze o strategie prostorové, respektive strategie prostorového chování uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. S těmi přitom pracujeme dvěma odlišnými způsoby. V prvním kroku pro nás představují předmět analýzy, ve druhém kroku je pak používáme jako nástroj analýzy produkce sociálního prostoru, který chápeme ve smyslu, jak o něm píše Henri Lefebvre. Lefebvrův koncept tělesného prostoru nám tak umožnuje propojit historii konstrukce prostoru (sociální prostor) s historií konstrukce těla (zkušenost KP) a tělesné znevýhodnění tak studovat prostřednictvím prostorových kategorií. Tento přístup představuje jeden z možných způsobů překonání diskurzivně-materiální duality v přístupu k tělesnému znevýhodnění a jeho představení je druhým cílem tohoto textu.

  • Czech name

    "Upoután vozíkový": absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků

  • Czech description

    Předmětem příspěvku je zdvořilá nevšímavost (civil inattention) [Goffman 1963; Davidson 2003: 115], kterou komunikační partneři a partnerka (dále KP) &quot;laicky&quot; (myšleno negoffmanovsky) nazývají také jako přílišnou pozornost, nevyžádanou pozornost či naopak nedostatek zdvořilé lhostejnosti. V příspěvku nicméně nejde o jakoukoliv zdvořilou nevšímavost, ale o konkrétní podobu zdvořilé nevšímavosti (ne)projevovanou uživatelům a uživatelkám elektrických vozíků. Invalidní vozík představuje v naší postsocialistické společnosti stále velmi silný symbol, který na sebe strhává pozornost a vyčleňuje tak jeho uživatele a uživatelky z anonymity veřejného prostoru. &quot;Upoután vozíkový&quot; pak představuje jakési metaforické označení specifického lidského druhu, kterým sami KP reagují na nikdy nekončící koloběh označování za někoho jiného, odlišného, nenormálního, nesvobodného, upoutaného. Článek se pak podrobně nezaměřuje na jakékoliv uživatele vozíků, ale vybírá si pouze uživatele elektrických vozíků, které ve srovnání s uživateli mechanických vozíků díky svým rozměrům, konstrukcím, dosahovaným rychlostem i vyšší míře poskytované mobilitní autonomie poutají více pozornosti. Příspěvek si stanovil dva hlavní cíle. Prvním z nich je popis konkrétních každodenních prostorových strategií, kterými KP ve veřejném prostoru reagují na nevyžádanou pozornost. Jde nám tedy o strategie v užším slova smyslu, tedy pouze o strategie prostorové, respektive strategie prostorového chování uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. S těmi přitom pracujeme dvěma odlišnými způsoby. V prvním kroku pro nás představují předmět analýzy, ve druhém kroku je pak používáme jako nástroj analýzy produkce sociálního prostoru, který chápeme ve smyslu, jak o něm píše Henri Lefebvre. Lefebvrův koncept tělesného prostoru nám tak umožnuje propojit historii konstrukce prostoru (sociální prostor) s historií konstrukce těla (zkušenost KP) a tělesné znevýhodnění tak studovat prostřednictvím prostorových kategorií. Tento přístup představuje jeden z možných způsobů překonání diskurzivně-materiální duality v přístupu k tělesnému znevýhodnění a jeho představení je druhým cílem tohoto textu.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50401 - Sociology

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA17-16097S" target="_blank" >GA17-16097S: Spatial injustice of automobility technologies</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis - Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    56

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    85-107

  • UT code for WoS article

    000568166000004

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85087708990