Prerequisite for the efficiency of memory techniques
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F20%3A43917743" target="_blank" >RIV/62156489:43310/20:43917743 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.icolleconference.cz/files/341-icolle-2019.pdf" target="_blank" >https://www.icolleconference.cz/files/341-icolle-2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Předpoklady efektivity paměťových technik
Original language description
Příspěvek je výsledkem dlouhodobého psychologicko-pedagogického výzkumu, který zkoumá vztah krátkodobé vizuální paměti k dominanci jedné z mozkových hemisfér vzhledem k využívání paměťových mnemotechnických technik. Výzkum probíhá v rámci seberozvojového kurzu pro studenty středních škol v ČR o technikách efektivního učení od roku 2017. Kurz se zaměřuje na výuku paměťových technik (paměťový palác, LOCI, story-telling), které studenti mohou využít např. při maturitě. Autoři představují výsledky výzkumu z celkového vzorku 357 účastníků, kteří podstoupili kvantitativní psychologické měření a zkoumání. Příspěvek představuje relace ve vymezené skupině účastníků, kteří dosáhli nejlepšího zlepšení paměti (zlepšení o více než 100 %), skupina A. V této skupině pak zkoumá podskupiny (B1, B2, B3) v relacích k pohlaví a k dominanci pravé mozkové hemisféry - podskupinu s nejlepšími výsledky pro zapamatování "slov", nejlepší pro zapamatování "piktogramů" (obrázků) a nejlepší skupinu pro zapamatování "slov" i "piktogramů". Výzkum potvrdil hypotézu autorů, že pravá mozková hemisféra má zásadní vliv na schopnost paměti, protože pravá mozková hemisféra je spojená zejména se schopností imaginace. Určujícím faktorem pro zlepšení paměti u středoškolských je dle výsledků výzkumu schopnost rozvíjení individuální představivosti.
Czech name
Předpoklady efektivity paměťových technik
Czech description
Příspěvek je výsledkem dlouhodobého psychologicko-pedagogického výzkumu, který zkoumá vztah krátkodobé vizuální paměti k dominanci jedné z mozkových hemisfér vzhledem k využívání paměťových mnemotechnických technik. Výzkum probíhá v rámci seberozvojového kurzu pro studenty středních škol v ČR o technikách efektivního učení od roku 2017. Kurz se zaměřuje na výuku paměťových technik (paměťový palác, LOCI, story-telling), které studenti mohou využít např. při maturitě. Autoři představují výsledky výzkumu z celkového vzorku 357 účastníků, kteří podstoupili kvantitativní psychologické měření a zkoumání. Příspěvek představuje relace ve vymezené skupině účastníků, kteří dosáhli nejlepšího zlepšení paměti (zlepšení o více než 100 %), skupina A. V této skupině pak zkoumá podskupiny (B1, B2, B3) v relacích k pohlaví a k dominanci pravé mozkové hemisféry - podskupinu s nejlepšími výsledky pro zapamatování "slov", nejlepší pro zapamatování "piktogramů" (obrázků) a nejlepší skupinu pro zapamatování "slov" i "piktogramů". Výzkum potvrdil hypotézu autorů, že pravá mozková hemisféra má zásadní vliv na schopnost paměti, protože pravá mozková hemisféra je spojená zejména se schopností imaginace. Určujícím faktorem pro zlepšení paměti u středoškolských je dle výsledků výzkumu schopnost rozvíjení individuální představivosti.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019
ISBN
978-80-7509-702-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
156-167
Publisher name
Mendelova univerzita v Brně
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Sep 17, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—