Font's Influence on Speed and Quality of Reading of Pupils at Primary Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005476" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005476 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://ncds.ff.cuni.cz/node/330" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/node/330</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv fontu písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ
Original language description
Na čtenářský výkon žáků má vliv řada různorodých faktorů a jedním z nich je i grafická podoba čteného textu. Ve svém výzkumu jsme se zaměřili na dopad různých fontů písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ, a to u žáků intaktních i u žáků s dyslexií. Naším cílem bylo porovnání výsledků při využití bezpatkového písma Arial a dvou dalších fontů. Jedním z nich bylo písmo Comenia Script a druhým byl font OpenDyslexic, který byl vytvořen s cílem kompenzovat žákům s dyslexií část jejich obtíží. Výzkumným souborem bylo 150 žáků 4. a 5. tříd z 58 základních škol. Pro sběr dat byl využit jeden text ze standardizované zkoušky čtení, který se používá pro diagnostiku dyslexie v ČR (Matějček a kol. 1992). Vzhledem k tomu, že žáci četli stejný text opakovaně (v různém fontu), zvolili jsme článek "Latyš", což je text psaný v imaginární řeči, která však svou strukturou odpovídá češtině. Ve výsledcích jsou srovnány jednotlivé fonty písma u žáků intaktních a u žáků s dyslexií podle dopadu na rychlost čtení a dále podle výskytu chyb. Tyto výsledky jsou doplněny subjektivním hodnocením jednotlivých fontů samotnými žáky.
Czech name
Vliv fontu písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ
Czech description
Na čtenářský výkon žáků má vliv řada různorodých faktorů a jedním z nich je i grafická podoba čteného textu. Ve svém výzkumu jsme se zaměřili na dopad různých fontů písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ, a to u žáků intaktních i u žáků s dyslexií. Naším cílem bylo porovnání výsledků při využití bezpatkového písma Arial a dvou dalších fontů. Jedním z nich bylo písmo Comenia Script a druhým byl font OpenDyslexic, který byl vytvořen s cílem kompenzovat žákům s dyslexií část jejich obtíží. Výzkumným souborem bylo 150 žáků 4. a 5. tříd z 58 základních škol. Pro sběr dat byl využit jeden text ze standardizované zkoušky čtení, který se používá pro diagnostiku dyslexie v ČR (Matějček a kol. 1992). Vzhledem k tomu, že žáci četli stejný text opakovaně (v různém fontu), zvolili jsme článek "Latyš", což je text psaný v imaginární řeči, která však svou strukturou odpovídá češtině. Ve výsledcích jsou srovnány jednotlivé fonty písma u žáků intaktních a u žáků s dyslexií podle dopadu na rychlost čtení a dále podle výskytu chyb. Tyto výsledky jsou doplněny subjektivním hodnocením jednotlivých fontů samotnými žáky.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Nová čeština doma i ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
1/2016
Issue of the periodical within the volume
1/2016
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
157-163
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—