To teach or to Include?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005508" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005508 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Naučit, nebo inkludovat?
Original language description
Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního vzdělávacího proudu. Nyní nemá být podstatné, co a jak se tento žák učí, ale kde a s kým je vyučován. Tvrdí se, že už samo takové přeřazení maximalizuje vzdělávací efekt. Autor článku naopak ukazuje, že toto pojetí inkluze je ideologickým konstruktem, který se s podstatou vzdělávání edukačně znevýhodněných dětí a mladistvých zcela míjí. Ilustruje zároveň, jak se v jednotlivých segmentech speciálního školství speciální pedagogika propracovávala k poznatkům, jejichž platnost je ověřena dostatečnou zkušeností. Kritice jsou podrobena zejména dvě úzká hrdla už legislativně prosazeného českého pojetí inkluze: zabezpečení vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a žáků romských. Oficiálně se totiž hlavně zdůrazňuje fakt, že dětem z obou zmíněných skupin dětské populace musí být poskytnuty rovné vzdělávací šance, ale zároveň není otevřeně přiznáváno, že toto může být kontraproduktivní pro jejich sociálně upotřebitelné vzdělání a i jejich budoucí zaměstnatelnost. V této souvislosti je na příkladech ukázána pochybnost celého konceptu podpůrných opatření, kterými je sice deklarována podpora každého inkludovaného jedince, ale nikde nebyl podán důkaz, že tento zaváděný způsob vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je skutečně funkční. Hledět na zájem dítěte při jeho vzdělávání ve smyslu Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením znamená právě hledání toho, co se ukázalo jako funkční a osvědčilo se – nikoliv prosazování toho, co z ideologických pozic někdo prohlásí za správné.
Czech name
Naučit, nebo inkludovat?
Czech description
Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního vzdělávacího proudu. Nyní nemá být podstatné, co a jak se tento žák učí, ale kde a s kým je vyučován. Tvrdí se, že už samo takové přeřazení maximalizuje vzdělávací efekt. Autor článku naopak ukazuje, že toto pojetí inkluze je ideologickým konstruktem, který se s podstatou vzdělávání edukačně znevýhodněných dětí a mladistvých zcela míjí. Ilustruje zároveň, jak se v jednotlivých segmentech speciálního školství speciální pedagogika propracovávala k poznatkům, jejichž platnost je ověřena dostatečnou zkušeností. Kritice jsou podrobena zejména dvě úzká hrdla už legislativně prosazeného českého pojetí inkluze: zabezpečení vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a žáků romských. Oficiálně se totiž hlavně zdůrazňuje fakt, že dětem z obou zmíněných skupin dětské populace musí být poskytnuty rovné vzdělávací šance, ale zároveň není otevřeně přiznáváno, že toto může být kontraproduktivní pro jejich sociálně upotřebitelné vzdělání a i jejich budoucí zaměstnatelnost. V této souvislosti je na příkladech ukázána pochybnost celého konceptu podpůrných opatření, kterými je sice deklarována podpora každého inkludovaného jedince, ale nikde nebyl podán důkaz, že tento zaváděný způsob vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je skutečně funkční. Hledět na zájem dítěte při jeho vzdělávání ve smyslu Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením znamená právě hledání toho, co se ukázalo jako funkční a osvědčilo se – nikoliv prosazování toho, co z ideologických pozic někdo prohlásí za správné.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
26
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
33
Pages from-to
261-293
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—