All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

To teach or to Include?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005508" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005508 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Naučit, nebo inkludovat?

  • Original language description

    Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního vzdělávacího proudu. Nyní nemá být podstatné, co a jak se tento žák učí, ale kde a s kým je vyučován. Tvrdí se, že už samo takové přeřazení maximalizuje vzdělávací efekt. Autor článku naopak ukazuje, že toto pojetí inkluze je ideologickým konstruktem, který se s podstatou vzdělávání edukačně znevýhodněných dětí a mladistvých zcela míjí. Ilustruje zároveň, jak se v jednotlivých segmentech speciálního školství speciální pedagogika propracovávala k poznatkům, jejichž platnost je ověřena dostatečnou zkušeností. Kritice jsou podrobena zejména dvě úzká hrdla už legislativně prosazeného českého pojetí inkluze: zabezpečení vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a žáků romských. Oficiálně se totiž hlavně zdůrazňuje fakt, že dětem z obou zmíněných skupin dětské populace musí být poskytnuty rovné vzdělávací šance, ale zároveň není otevřeně přiznáváno, že toto může být kontraproduktivní pro jejich sociálně upotřebitelné vzdělání a i jejich budoucí zaměstnatelnost. V této souvislosti je na příkladech ukázána pochybnost celého konceptu podpůrných opatření, kterými je sice deklarována podpora každého inkludovaného jedince, ale nikde nebyl podán důkaz, že tento zaváděný způsob vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je skutečně funkční. Hledět na zájem dítěte při jeho vzdělávání ve smyslu Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením znamená právě hledání toho, co se ukázalo jako funkční a osvědčilo se – nikoliv prosazování toho, co z ideologických pozic někdo prohlásí za správné.

  • Czech name

    Naučit, nebo inkludovat?

  • Czech description

    Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního vzdělávacího proudu. Nyní nemá být podstatné, co a jak se tento žák učí, ale kde a s kým je vyučován. Tvrdí se, že už samo takové přeřazení maximalizuje vzdělávací efekt. Autor článku naopak ukazuje, že toto pojetí inkluze je ideologickým konstruktem, který se s podstatou vzdělávání edukačně znevýhodněných dětí a mladistvých zcela míjí. Ilustruje zároveň, jak se v jednotlivých segmentech speciálního školství speciální pedagogika propracovávala k poznatkům, jejichž platnost je ověřena dostatečnou zkušeností. Kritice jsou podrobena zejména dvě úzká hrdla už legislativně prosazeného českého pojetí inkluze: zabezpečení vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a žáků romských. Oficiálně se totiž hlavně zdůrazňuje fakt, že dětem z obou zmíněných skupin dětské populace musí být poskytnuty rovné vzdělávací šance, ale zároveň není otevřeně přiznáváno, že toto může být kontraproduktivní pro jejich sociálně upotřebitelné vzdělání a i jejich budoucí zaměstnatelnost. V této souvislosti je na příkladech ukázána pochybnost celého konceptu podpůrných opatření, kterými je sice deklarována podpora každého inkludovaného jedince, ale nikde nebyl podán důkaz, že tento zaváděný způsob vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je skutečně funkční. Hledět na zájem dítěte při jeho vzdělávání ve smyslu Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením znamená právě hledání toho, co se ukázalo jako funkční a osvědčilo se – nikoliv prosazování toho, co z ideologických pozic někdo prohlásí za správné.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    26

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    33

  • Pages from-to

    261-293

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database