Human being: good and/or evil? Antropological position between authoritatian and liberal approach to moral education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F17%3A50005629" target="_blank" >RIV/62690094:18440/17:50005629 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou
Original language description
Cílem studie je ukázat implikace antropologického předporozumění lidské povahy pro etické vychovatelství. Struktura: První část práce prezentuje rozdíl mezi ontologickým a morálním aspektem lidské povahy. Tj. rozlišuje rozdíl mezi tím, jak člověk jest (ontologie) a jak by měl být (morálka). Druhá část srovnává tři, resp. čtyři antropologické varianty odpovědí na tyto otázky – antropologický pesimizmus, optimizmus, realizmus, existencializmus. Třetí část ukazuje eticko-výchovné implikace těchto odpovědí. Zjištění: Na základě rozlišení ontologické a morální komplexity lidské povahy je doloženo, že antropologický realizmus vede k autentické pedagogické humanizaci, zatímco pesimizmus vede k autoritářské výchově a optimizmus k liberální výchově. Závěry: Antropologický realizmus skýtá největší edukační potenciál pro funkční etické vychovatelství, které si klade za cíl formovat autentickou humanitu.
Czech name
Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou
Czech description
Cílem studie je ukázat implikace antropologického předporozumění lidské povahy pro etické vychovatelství. Struktura: První část práce prezentuje rozdíl mezi ontologickým a morálním aspektem lidské povahy. Tj. rozlišuje rozdíl mezi tím, jak člověk jest (ontologie) a jak by měl být (morálka). Druhá část srovnává tři, resp. čtyři antropologické varianty odpovědí na tyto otázky – antropologický pesimizmus, optimizmus, realizmus, existencializmus. Třetí část ukazuje eticko-výchovné implikace těchto odpovědí. Zjištění: Na základě rozlišení ontologické a morální komplexity lidské povahy je doloženo, že antropologický realizmus vede k autentické pedagogické humanizaci, zatímco pesimizmus vede k autoritářské výchově a optimizmus k liberální výchově. Závěry: Antropologický realizmus skýtá největší edukační potenciál pro funkční etické vychovatelství, které si klade za cíl formovat autentickou humanitu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Volume of the periodical
27
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
180-196
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—