Education for life responsible to people and the nature according to J. A. Comenius
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F19%3A50016068" target="_blank" >RIV/62690094:18440/19:50016068 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.lipka.cz/soubory/uhk_civis_ucitelske-studijni-programy_web--f11961.pdf" target="_blank" >https://www.lipka.cz/soubory/uhk_civis_ucitelske-studijni-programy_web--f11961.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzdělávání pro život zodpovědný k lidem a přírodě dle J. A. komenského
Original language description
Zodpovědnost, kterou bychom chtěli edukačně pěstovat, je především morální či etická zodpovědnost. Naučit jedince trivium či kvadrivium představuje určité pedagogické umění, ale to současná škola obstojně ovládá. Co nám dělá potíže, je formování charakteru čili etická dimenze vzdělávacího úsilí. Proto se zde na ni zaměříme. Nebudeme zde pojednávat různé etické teorie jako například deontologická etika, pragmatická etika, etika ctnosti apod., nebudeme zde ani vykládat jednotlivé metodologické přístupy, jako jsou deskriptivní etika, normativní etika, aplikovaná atd. Půjde tu o tři základní dimenze nebo rozměry, které obsahuje každá etika, resp. etická výchova. Konkrétně jde o tzv. individuální etiku, sociální etiku a meta-etiku. Je-li jakékoli jednání zodpovědné, tj. dobré, je dobré na úrovni individuální, sociální i meta-etické.
Czech name
Vzdělávání pro život zodpovědný k lidem a přírodě dle J. A. komenského
Czech description
Zodpovědnost, kterou bychom chtěli edukačně pěstovat, je především morální či etická zodpovědnost. Naučit jedince trivium či kvadrivium představuje určité pedagogické umění, ale to současná škola obstojně ovládá. Co nám dělá potíže, je formování charakteru čili etická dimenze vzdělávacího úsilí. Proto se zde na ni zaměříme. Nebudeme zde pojednávat různé etické teorie jako například deontologická etika, pragmatická etika, etika ctnosti apod., nebudeme zde ani vykládat jednotlivé metodologické přístupy, jako jsou deskriptivní etika, normativní etika, aplikovaná atd. Půjde tu o tři základní dimenze nebo rozměry, které obsahuje každá etika, resp. etická výchova. Konkrétně jde o tzv. individuální etiku, sociální etiku a meta-etiku. Je-li jakékoli jednání zodpovědné, tj. dobré, je dobré na úrovni individuální, sociální i meta-etické.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí
ISBN
978-80-7435-755-8
Number of pages of the result
8
Pages from-to
14-21
Number of pages of the book
267
Publisher name
Gaudeamus
Place of publication
Hradec Králové
UT code for WoS chapter
—