The rejection of God as a postulate of freedom in the play The Flies of J. P. Sartre
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F20%3A50017563" target="_blank" >RIV/62690094:18440/20:50017563 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://verba.ktfke.sk/data/uploads/archiv/verba-theologica-2_2020.pdf" target="_blank" >http://verba.ktfke.sk/data/uploads/archiv/verba-theologica-2_2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Odmítnutí Boha jako postulát svobody ve hře Mouchy J. P. Sartra
Original language description
Studie se snaží odpovědět na otázku vztahu mezi odmítáním Boha, odmítáním transcendence a existenciální situací člověka na pozadí divadelní hry J. P. Sartra Moucha. Zaměřuje se také na vědomí, které je následkem odmítnutí Boha vztaženo pouze k sobě, a zvažuje, nakolik je toto vědomí spojeno s absolutnem. Sartrovo pojetí člověka je provokativní, staví se proti všem formám pasivního konformismu, nabádá člověka, aby se ponořil do dynamické struktury své existence a přijal odpovědnost volby. Jeho dílo lze číst také jako výzvu rozbíjet falešné modly a jako výzvu k obraně vlastní svobody. Důraz na osobní volbu, který je doprovázen plnou odpovědností za vlastní činy, důraz na lidskou svobodu, má podnětný význam. Sartrovým nedostatkem je zobecnění a posunutí fenomenologické úrovně na ontologickou. Navzdory poměrně silným argumentům se dopouští logických rozporů, které později ovlivňují jeho noetiku. Jeho metoda je do jisté míry zjednodušením a karikaturou Boha. Tato karikatura je účinný a působivý způsob vyjadřování, ale neuniká mnoha zobecněním a zjednodušujícím názorům. Ve výsledku Sartre Boha nepopírá, protože se vztahuje k nekřesťanským obrazům Boha, křesťanský Bůh jeho filozofické reflexi uniká.
Czech name
Odmítnutí Boha jako postulát svobody ve hře Mouchy J. P. Sartra
Czech description
Studie se snaží odpovědět na otázku vztahu mezi odmítáním Boha, odmítáním transcendence a existenciální situací člověka na pozadí divadelní hry J. P. Sartra Moucha. Zaměřuje se také na vědomí, které je následkem odmítnutí Boha vztaženo pouze k sobě, a zvažuje, nakolik je toto vědomí spojeno s absolutnem. Sartrovo pojetí člověka je provokativní, staví se proti všem formám pasivního konformismu, nabádá člověka, aby se ponořil do dynamické struktury své existence a přijal odpovědnost volby. Jeho dílo lze číst také jako výzvu rozbíjet falešné modly a jako výzvu k obraně vlastní svobody. Důraz na osobní volbu, který je doprovázen plnou odpovědností za vlastní činy, důraz na lidskou svobodu, má podnětný význam. Sartrovým nedostatkem je zobecnění a posunutí fenomenologické úrovně na ontologickou. Navzdory poměrně silným argumentům se dopouští logických rozporů, které později ovlivňují jeho noetiku. Jeho metoda je do jisté míry zjednodušením a karikaturou Boha. Tato karikatura je účinný a působivý způsob vyjadřování, ale neuniká mnoha zobecněním a zjednodušujícím názorům. Ve výsledku Sartre Boha nepopírá, protože se vztahuje k nekřesťanským obrazům Boha, křesťanský Bůh jeho filozofické reflexi uniká.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Verba theologica
ISSN
1336-1635
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
16
Pages from-to
36-51
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—