Views on school readiness diagnostics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F21%3A50018684" target="_blank" >RIV/62690094:18440/21:50018684 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pohledy na diagnostiku školní připravenosti
Original language description
Včasná pedagogická diagnostika v oblastech, které určují následnou školní (ne)úspěšnost dítěte, může podpořit snahu o dosažení prevence obtíží ve vzdělávání upřednostňovanou před hašením požáru ve chvíli, kdy se nedostatek projevil jako bariéra v dosahování školních úspěchů. Cílem této monografie je shrnout a představit výsledky dvouletého projektu zaměřeného na pedagogickou diagnostiku a zasadit je do kontextu stále diskutovaného tématu školní připravenosti a odkladu školní docházky. Za použití diagnostického nástroje iSophi autorky otestovaly dětí v mateřských školách a přípravných třídách, porovnaly jejich výsledky s výsledky rodičovských dotazníků a mapovaly přístupy učitelů mateřských škol k diagnostice dětí předškolního věku. Ze závěrů vyplývá, že diagnostický materiál iSophi se prokázal jako přínosný ukazatel a zároveň uživatelsky příjemný nástroj pro učitele, a také si získal oblibu u rodičů, kteří si utvořili lepší představu o tom, co všechno školní připravenost obnáší. Autorky vnímají tento výsledek pozitivně, avšak zdůrazňují, že se jedná pouze o první krok. Dalším důležitým krokem je proměna získaných výsledků ve vhodné intervenční kroky, a to ve škole i v domácím prostředí, pro které je zapotřebí spolupráce všech stran trojúhelníku: dítěte, rodiče a učitele.
Czech name
Pohledy na diagnostiku školní připravenosti
Czech description
Včasná pedagogická diagnostika v oblastech, které určují následnou školní (ne)úspěšnost dítěte, může podpořit snahu o dosažení prevence obtíží ve vzdělávání upřednostňovanou před hašením požáru ve chvíli, kdy se nedostatek projevil jako bariéra v dosahování školních úspěchů. Cílem této monografie je shrnout a představit výsledky dvouletého projektu zaměřeného na pedagogickou diagnostiku a zasadit je do kontextu stále diskutovaného tématu školní připravenosti a odkladu školní docházky. Za použití diagnostického nástroje iSophi autorky otestovaly dětí v mateřských školách a přípravných třídách, porovnaly jejich výsledky s výsledky rodičovských dotazníků a mapovaly přístupy učitelů mateřských škol k diagnostice dětí předškolního věku. Ze závěrů vyplývá, že diagnostický materiál iSophi se prokázal jako přínosný ukazatel a zároveň uživatelsky příjemný nástroj pro učitele, a také si získal oblibu u rodičů, kteří si utvořili lepší představu o tom, co všechno školní připravenost obnáší. Autorky vnímají tento výsledek pozitivně, avšak zdůrazňují, že se jedná pouze o první krok. Dalším důležitým krokem je proměna získaných výsledků ve vhodné intervenční kroky, a to ve škole i v domácím prostředí, pro které je zapotřebí spolupráce všech stran trojúhelníku: dítěte, rodiče a učitele.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7465-508-1
Number of pages
130
Publisher name
P. Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS book
—