Motor skills of children with mild intellectual disability
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F21%3A50018878" target="_blank" >RIV/62690094:18440/21:50018878 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Motorika dětí s lehkým mentálním postižením
Original language description
Práce je zaměřena na problematiku motoriky dětí s lehkým mentálním postižením, respektive na výzkum motorických dovedností těchto dětí. Dopad mentálního postižení na běžné školní aktivity, jako je čtení, psaní a počítání (konceptuální dovednosti), je relativně dobře znám a s rozdíly proti intaktní populaci počítáme. U dovedností motorických však nejsou diference přesněji známé, v literatuře se uvádí obvykle mírné zaostávání ve vývoji a kurikulární dokumenty deficity v této oblasti zohledňují jen minimálně. Cílem předložené práce je rozšíření našich znalostí o úrovni motorických dovedností dětí s lehkým mentálním postižením na konci docházky na prvním stupni základní školy a komparace jejich úrovně jemné i hrubé motoriky s dětmi bez postižení. Teoretická část je věnována klíčovým tématům, kterými jsou zejména mentální postižení, lehké mentální postižení a témata související (jeho definice, výskyt, diagnostika). Druhou oblastí je motorika a její vývoj se zaměřením na motoriku dětí s lehkým mentálním postižením. Teoretická část dále obsahuje analýzu kurikulárních dokumentů se zaměřením na cíle a obsah vzdělávání v oblasti rozvoje motoriky dětí s lehkým mentálním postižením. V klíčové části práce jsou prezentovány výsledky tří výzkumů. Ve dvou případech probíhal sběr dat s využitím standardizovaných testů jemné a hrubé motoriky. Jednalo se o ergodiagnostický test pro zjišťování funkčnosti rukou (Jebsen Taylor Hand Function Test) a o test úrovně hrubé motoriky (Test of Gross Motor Development). Třetí výzkumné šetření bylo zaměřeno na manuální dovednosti a úkoly s různou mírou intelektuální náročnosti. Celkem bylo testováno 541 žáků druhého období 1. stupně základních škol (281 žáků s LMP a 260 žáků bez postižení ve věku 10 let). Výsledky žáků s LMP byly komparovány s výsledky žáků bez postižení a sekundárně jsou srovnány i výsledky dívek a chlapců. Zaměřili jsme se rovněž na srovnávání romských a neromských dětí s LMP (romské děti jsou ve skupině dětí s LMP nadproporčně zastoupeny). Výsledky výzkumu ukazují, že žáci s lehkým mentálním postižením mají v uvedeném věku horší úroveň motorických dovedností v hrubé i jemné motorice. I ve zcela elementárních pohybových aktivitách jsou výsledky horší o 15-20 % a i u mírně náročnějších úkolů se diference poměrně rychle zvětšují a významně roste chybovost u žáků s mentálním postižením. Rozdíly mezi dívkami a chlapci se neobjevily a i romští žáci s LMP měli stejné výsledky, jako jejich vrstevníci z většinové populace.
Czech name
Motorika dětí s lehkým mentálním postižením
Czech description
Práce je zaměřena na problematiku motoriky dětí s lehkým mentálním postižením, respektive na výzkum motorických dovedností těchto dětí. Dopad mentálního postižení na běžné školní aktivity, jako je čtení, psaní a počítání (konceptuální dovednosti), je relativně dobře znám a s rozdíly proti intaktní populaci počítáme. U dovedností motorických však nejsou diference přesněji známé, v literatuře se uvádí obvykle mírné zaostávání ve vývoji a kurikulární dokumenty deficity v této oblasti zohledňují jen minimálně. Cílem předložené práce je rozšíření našich znalostí o úrovni motorických dovedností dětí s lehkým mentálním postižením na konci docházky na prvním stupni základní školy a komparace jejich úrovně jemné i hrubé motoriky s dětmi bez postižení. Teoretická část je věnována klíčovým tématům, kterými jsou zejména mentální postižení, lehké mentální postižení a témata související (jeho definice, výskyt, diagnostika). Druhou oblastí je motorika a její vývoj se zaměřením na motoriku dětí s lehkým mentálním postižením. Teoretická část dále obsahuje analýzu kurikulárních dokumentů se zaměřením na cíle a obsah vzdělávání v oblasti rozvoje motoriky dětí s lehkým mentálním postižením. V klíčové části práce jsou prezentovány výsledky tří výzkumů. Ve dvou případech probíhal sběr dat s využitím standardizovaných testů jemné a hrubé motoriky. Jednalo se o ergodiagnostický test pro zjišťování funkčnosti rukou (Jebsen Taylor Hand Function Test) a o test úrovně hrubé motoriky (Test of Gross Motor Development). Třetí výzkumné šetření bylo zaměřeno na manuální dovednosti a úkoly s různou mírou intelektuální náročnosti. Celkem bylo testováno 541 žáků druhého období 1. stupně základních škol (281 žáků s LMP a 260 žáků bez postižení ve věku 10 let). Výsledky žáků s LMP byly komparovány s výsledky žáků bez postižení a sekundárně jsou srovnány i výsledky dívek a chlapců. Zaměřili jsme se rovněž na srovnávání romských a neromských dětí s LMP (romské děti jsou ve skupině dětí s LMP nadproporčně zastoupeny). Výsledky výzkumu ukazují, že žáci s lehkým mentálním postižením mají v uvedeném věku horší úroveň motorických dovedností v hrubé i jemné motorice. I ve zcela elementárních pohybových aktivitách jsou výsledky horší o 15-20 % a i u mírně náročnějších úkolů se diference poměrně rychle zvětšují a významně roste chybovost u žáků s mentálním postižením. Rozdíly mezi dívkami a chlapci se neobjevily a i romští žáci s LMP měli stejné výsledky, jako jejich vrstevníci z většinové populace.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-246-5015-9
Number of pages
196
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—