Mobile Applications as Support Tool for Teaching about Atom Structure
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18470%2F22%3A50019970" target="_blank" >RIV/62690094:18470/22:50019970 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/153" target="_blank" >https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/153</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2022.2.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2022.2.1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mobilní aplikace jako prostředek podpory výuky o stavbě atomu
Original language description
Příspěvek vychází z provedené literární rešerše a následné analýzy nalezených publikací vydaných v letech 2000–2020, ze které vyplynul zvyšující se trend využívání mobilních aplikací ve výuce přírodních věd a aktuálnost problematiky využívání mobilních aplikací jako podpůrného prostředku výuky přírodních věd. Na základě těchto závěrů byla provedena rešerše dostupných výukových mobilních aplikací využitelných na podporu výuky chemie na platformách Google Play, Microsoft Store a App Store a jejich didaktická analýza zaměřená na jejich obsahovou stránku a interaktivitu. Jako tematická oblast byla zvolena stavba atomu, která je především v počátečním chemickém vzdělávání náročná na vytváření mentálních modelů žáků. Využití vizualizací v mobilních aplikací může tuto situaci usnadnit nebo naopak vést k miskoncepcím. Z didaktické analýzy vyplynulo, že je pro vizualizaci modelu atomu využíván především Bohrův model atomu a elementární částice jsou v něm ztvárněny nejčastěji v podobě různobarevných kuliček. To odpovídá modelům atomu používaných v českých učebnicích chemie pro základní školy. Z hlediska interaktivity jen minimum analyzovaných výukových mobilních aplikací využilo potenciál a nabízí interaktivní prvky v podobě možnosti vlastní stavby modelu atomu uživatelem, nabídky interaktivních úloh nebo her s poskytnutím zpětné vazby.
Czech name
Mobilní aplikace jako prostředek podpory výuky o stavbě atomu
Czech description
Příspěvek vychází z provedené literární rešerše a následné analýzy nalezených publikací vydaných v letech 2000–2020, ze které vyplynul zvyšující se trend využívání mobilních aplikací ve výuce přírodních věd a aktuálnost problematiky využívání mobilních aplikací jako podpůrného prostředku výuky přírodních věd. Na základě těchto závěrů byla provedena rešerše dostupných výukových mobilních aplikací využitelných na podporu výuky chemie na platformách Google Play, Microsoft Store a App Store a jejich didaktická analýza zaměřená na jejich obsahovou stránku a interaktivitu. Jako tematická oblast byla zvolena stavba atomu, která je především v počátečním chemickém vzdělávání náročná na vytváření mentálních modelů žáků. Využití vizualizací v mobilních aplikací může tuto situaci usnadnit nebo naopak vést k miskoncepcím. Z didaktické analýzy vyplynulo, že je pro vizualizaci modelu atomu využíván především Bohrův model atomu a elementární částice jsou v něm ztvárněny nejčastěji v podobě různobarevných kuliček. To odpovídá modelům atomu používaných v českých učebnicích chemie pro základní školy. Z hlediska interaktivity jen minimum analyzovaných výukových mobilních aplikací využilo potenciál a nabízí interaktivní prvky v podobě možnosti vlastní stavby modelu atomu uživatelem, nabídky interaktivních úloh nebo her s poskytnutím zpětné vazby.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie, chemie, zeměpis : časopis pro výuku přírodovědných předmětů na základních a středních školách
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
2-14
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—