Prototype of sailplane 304S
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62957473%3A_____%2F22%3AN0000002" target="_blank" >RIV/62957473:_____/22:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.hph.cz" target="_blank" >http://www.hph.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prototyp větroně 304S
Original language description
Při realizaci prototypu 304S jsme využili zkušeností z předchozí opakované výroby tohoto typu a ze stavby dalších prototypů. Výsledkem je celokompozitový vysokovýkonný 18m FAI větroň s klapkou po celém rozpětí křídla, který může být vybaven JET pomocným motorem. Větroň prošel všemi testy a zkouškami a získal v nové konfiguraci EASA RTC, které nám do budoucna umožňuje opakovanou až sériovou výrobu a dodávky nejen na území EU, ale po splnění legislativních požadavků třetích zemí můžeme dodávat větroň do celého světa.
Czech name
Prototyp větroně 304S
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FV40016" target="_blank" >FV40016: Boundary layer passive control as the tool for the performance improvement of the aircrafts made from composite materials.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
304S
Numerical identification
G
Technical parameters
18m FAI vysokovýkonný větroň s certifikátem RTC EASA a možností zástavby JET pomocné pohonné jednotky (tzv.Turbo). Křídlo má flaperony po celém rozpětí, které snižují odpor větroně ve vyšších a vysokých rychlostech. Na vylepšení aerodynamiky větroně byly aplikovány pokročilé metody v oblasti technologie a přesnosti výroby až do úrovně přesnosti tvaru křídla a povrchové úpravy. V oblasti bezpečnosti posádky je pevnost kokpitu posílena nad úroveň vyžadovanou příslušnými stavebními a certifikačními předpisy.
Economical parameters
Protototyp bude generovat přímé zisky, je možné jej prodávat v zemích EU i v mimo EU. Odhad: nejméně 6mil CZK/rok. Předpokládají se nepřímé zisky ve směru převodu současných 304S z EASA PtF na EASA RTC. Tento proces má dopad letadla HPH provozovaná v Anglii, která se po Brexitu pro HPH stala velkým rizikem. V případě nedokončení EASA RTC, by anglický národní CAA uzemnil všechny současné 304S , které v Anglii létají (desítky letadel), pro HPH by to mohlo mít likvidační důsledky. Pro uživatele je největším přínosem zvýšená aerodynamická jemnost a zvýšená bezpečnost posádky. Nepřímé přínosy z řešení projektu jsou velkého rozsahu, zejména zvýšení dobrého u zákazníků i regulačních orgánů (evropských, které představuje EASA, anglického národního CAA, který se od EASA osamostatnil a také u amerického FAA). Díky tomuto projektu může nadále létat více než 30 letadel, které mají celkovou hodnotu přes 100mil. CZK.
Application category by cost
—
Owner IČO
62957473
Owner name
HPH, spol.s r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
www.hph.cz