Prototype No.1 304 NG
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62957473%3A_____%2F23%3AN0000001" target="_blank" >RIV/62957473:_____/23:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.hph.cz" target="_blank" >http://www.hph.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prototyp č.1 304 NG
Original language description
Prototyp 1 Jednomístný větroň s rozpětím křídel 18 a možností nástavců na 21m má 4 dílné křídlo. V trupu je vytvořen prostor pro zasouvací pomocný motor, který zaručuje autonomii vzletu a případné nouzové nahození motoru během letu. Při konsrukci a optimalizaci prototypu letadla a prototypových přípravků jsme vycházeli z 3D modelů a při realizaci byl využit například 3D tisk, 5-ti osé CNC obrábění třískové i vodním paprskem. Hlavním cílem prací byla zejména bezpečnost posádky a uživatelský konfort. Ve prospěch bezpečnostního kokpitu jsme věnovali řádově 3% výkonů letadla.Uživatelský komfort je zajištěn tím, že celé etadlo se skládá za použití pouze jednoho centrálního spojovacího čepu křídel. Všechny ostatní prvky letadla jsou řešeny tak, že všechny mechanické spoje se při skládání letadla propojují automaticky a jsou řešeny tak, aby zamezily vzniku chyby zbůsobené lidským činitelem.Křídlo o velké štíhlosti je navrženo a vyrobeno ve zvýšené přesnosti a je opatřeno optimalizovanými profily a tlošťce 13-13,6%.v potahu křídla. Nádrž paliva je umístěna v trupu jako samostatný a výměnný prvek.Nádrže na vodu v křídlech jsou integrální.Kokpit větroně je bezpečnostní ss prakticky odzkoušenou kabinou na 9g. Do trupu zasouvací bezpečnostní podvozek je vícestupňově odpružen a je vybaven třístupňovou deformační zónou.Přístrojové vybavení větroně je vyřešeno pomocí integrovaných a to zejména digitálních přístrojů.Větroň je vybaven multifunkční optimalizací letu a s okolím je propojen přes WiFi což umožňuje i během letu sledovat například aktuální vývoj počasí. Radikomunikace je vyřešena v leteckých pásmech a je osazena radiostanicí s pamětí a duálním příjmem. Mezi vybavení patří zejména ADS-B, FLARM, odpovídač třídy S a příprava na LTE. Motor je spalovací, dvoutaktní se zdvojenými systémy zapalování a přenosem dat přes BUS CAN.Brzdicí štíty jsou třístupňové kombinované konstrukce a jsou opracovány 5ti osým vodním paprskem. Prototyp vyhovuje zejména pro provádění pozemních testů a zkoušek.
Czech name
Prototyp č.1 304 NG
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG20_321%2F0024196" target="_blank" >EG20_321/0024196: Next Generation Single seater Sailplane</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
1-304NG
Numerical identification
—
Technical parameters
Vysokovýkonný větroň Celokompozitová konstrukce Rozpětí křídel 18 a 21m Max.vzletová hmotnost 600Kg Určený k provádění pozemních statických i dynamických zkoušek
Economical parameters
Ekonomické přínosy bude generovat až druhý prototyp, respektive následná opakovaná výroba
Application category by cost
—
Owner IČO
62957473
Owner name
HPH, spol. s r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
www.hph.cz