Prototype No.2 304 NG
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62957473%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/62957473:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.hph.cz" target="_blank" >http://www.hph.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prototyp č.2 304 NG
Original language description
Prototyp 2 Jednomístný větroň s rozpětím křídel 18 a možností nástavců na 21m a má křídlo složené ze čtyř segmentů. V trupu je vytvořen prostor pro zasouvací pomocný motor, který zaručuje autonomii vzletu a případné nouzové nahození motoru během letu. Při konstrukci a optimalizaci prototypu letadla a prototypových přípravků jsme vycházeli z optimalizovaných a upravených 3D modelů a při realizaci byl využit například 3D tisk, 5-ti osé CNC obrábění třískové i vodním paprskem, které byly použity na 1. prototypu. Hlavním cílem prací bylo další zvýšení ergonomie a bezpečnosti posádky a bezpečný uživatelský komfort. Bezpečnostní kokpit byl testován na 12 a potřebné části letadla na 15g. Bezpečnost a minimalizace omylu je zajištěna tím, že celé letadlo se skládá za použití pouze jednoho centrálního spojovacího čepu křídel. Křídlo o velké štíhlosti je navrženo a vyrobeno ve zvýšené přesnosti a je opatřeno optimalizovanými profily a tloušťce 13-13,6%.v potahu křídla. Brzdicí štíty jsou třístupňové kombinované konstrukce a jsou opracovány 5ti osým CNC řízeným vodním paprskem. Nádrž paliva je umístěna v trupu jako samostatný a výměnný prvek. Nádrže na vodu v křídlech jsou integrální. Kokpit větroně je bezpečnostní a kabina byla testována na 9g-15g. Do trupu mechanicky zasouvaný a bezpečnostní podvozek má vícestupňové odpružení a je vybaven třístupňovou deformační zónou. Přístrojové vybavení větroně je vyřešeno pomocí digitálních integrovaných přístrojů a je doplněno nezbytným minimem analogových přístrojů. Větroň je vybaven GPS navigací s 3D záznamem letu. Komunikace s okolím je zajištěna přes integrovaný modul WiFi který je funkční i během letu a zvyšuje bezpečnost při navigaci a oblétávání nebezpečných jevů v atmosféře. Radikomunikace je vyřešena v leteckých pásmech a je osazena radiostanicí s pamětí a duálním příjmem. Mezi aplikované vybavení patří zejména ADS-B, FLARM, odpovídač třídy S a příprava na LTE. Motor je spalovací, dvoutaktní se zdvojenými systémy zapalování a přenosem dat přes BUS CAN a umožňuje zcela autonomní vzlet. Prototyp je plně funkční a má příslušná povolení k letu.
Czech name
Prototyp č.2 304 NG
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG20_321%2F0024196" target="_blank" >EG20_321/0024196: Next Generation Single seater Sailplane</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
2-304NG
Numerical identification
—
Technical parameters
Vysokovýkonný větroň Celokompozitové konstrukce Rozpětí křídel 18 a 21m Max.vzletová hmotnost 600Kg Klouzavost 1:50/52 Motor Solo 2625-01 Max.výkon motoru 38kW/52Hp
Economical parameters
Předpokládáme export: -2024 -12 Mil. CZK -2025 -18 Mil. CZK -2026 - 24 Mil. CZK
Application category by cost
—
Owner IČO
62957473
Owner name
HPH, spol. s r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
www.hph.cz