The Aristotelian Idea ars imitatur naturam in J. H. Alsted, other Protestant Scholars, and J. A. Comenius
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F15%3A00465673" target="_blank" >RIV/67985955:_____/15:00465673 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Myšlenka přirozenosti umění v díle J. H. Alsteda, dalších protestantských myslitelů jeho doby a J. A. Komenského
Original language description
Jak známo Komenský založil svou přirozenou vyučovací metodu na aristotelské zásadě ars imitatur naturam (umění napodobuje přírodu), která byla v jeho době velmi rozšířena. Originálním přínosem ke vzniku moderní pedagogiky bylo, že ji Komenský uvedl do oblasti lidského vzdělávání a vyvodil z ní soustavu didaktických opatření. Bádání však dosud nevěnovalo dostatečnou pozornost otázce, jak byla tato myšlenka přijímána Komenského protestantskými současníky. Stat' ukazuje, že protestantské prostředí (zejména J. H. Alsted) myšlenku sice reflektovalo, ale hlavní překážkou při aplikaci této zásady v uměních (vědách) zabývajících se člověkem bylo protestantské učení o nenávratném porušení lidské přirozenost prvotním hříchem. Nicméně Komenský byl členem Jednoty Bratrské, která toto učení tradičně nesdílela, což mu umožnilo využít tento aristotelský princip a učinit ho východiskem didaktické soustavy.
Czech name
Myšlenka přirozenosti umění v díle J. H. Alsteda, dalších protestantských myslitelů jeho doby a J. A. Komenského
Czech description
Jak známo Komenský založil svou přirozenou vyučovací metodu na aristotelské zásadě ars imitatur naturam (umění napodobuje přírodu), která byla v jeho době velmi rozšířena. Originálním přínosem ke vzniku moderní pedagogiky bylo, že ji Komenský uvedl do oblasti lidského vzdělávání a vyvodil z ní soustavu didaktických opatření. Bádání však dosud nevěnovalo dostatečnou pozornost otázce, jak byla tato myšlenka přijímána Komenského protestantskými současníky. Stat' ukazuje, že protestantské prostředí (zejména J. H. Alsted) myšlenku sice reflektovalo, ale hlavní překážkou při aplikaci této zásady v uměních (vědách) zabývajících se člověkem bylo protestantské učení o nenávratném porušení lidské přirozenost prvotním hříchem. Nicméně Komenský byl členem Jednoty Bratrské, která toto učení tradičně nesdílela, což mu umožnilo využít tento aristotelský princip a učinit ho východiskem didaktické soustavy.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Between Renaissance and Baroque: Philosophy and Knowledge in the Czech Lands within the Wider European Context</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Comeniana et historica
ISSN
0323-2220
e-ISSN
—
Volume of the periodical
45
Issue of the periodical within the volume
93/94
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
116-127
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—