All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Aristotelian Idea ars imitatur naturam in J. H. Alsted, other Protestant Scholars, and J. A. Comenius

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F15%3A00465673" target="_blank" >RIV/67985955:_____/15:00465673 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Myšlenka přirozenosti umění v díle J. H. Alsteda, dalších protestantských myslitelů jeho doby a J. A. Komenského

  • Original language description

    Jak známo Komenský založil svou přirozenou vyučovací metodu na aristotelské zásadě ars imitatur naturam (umění napodobuje přírodu), která byla v jeho době velmi rozšířena. Originálním přínosem ke vzniku moderní pedagogiky bylo, že ji Komenský uvedl do oblasti lidského vzdělávání a vyvodil z ní soustavu didaktických opatření. Bádání však dosud nevěnovalo dostatečnou pozornost otázce, jak byla tato myšlenka přijímána Komenského protestantskými současníky. Stat' ukazuje, že protestantské prostředí (zejména J. H. Alsted) myšlenku sice reflektovalo, ale hlavní překážkou při aplikaci této zásady v uměních (vědách) zabývajících se člověkem bylo protestantské učení o nenávratném porušení lidské přirozenost prvotním hříchem. Nicméně Komenský byl členem Jednoty Bratrské, která toto učení tradičně nesdílela, což mu umožnilo využít tento aristotelský princip a učinit ho východiskem didaktické soustavy.

  • Czech name

    Myšlenka přirozenosti umění v díle J. H. Alsteda, dalších protestantských myslitelů jeho doby a J. A. Komenského

  • Czech description

    Jak známo Komenský založil svou přirozenou vyučovací metodu na aristotelské zásadě ars imitatur naturam (umění napodobuje přírodu), která byla v jeho době velmi rozšířena. Originálním přínosem ke vzniku moderní pedagogiky bylo, že ji Komenský uvedl do oblasti lidského vzdělávání a vyvodil z ní soustavu didaktických opatření. Bádání však dosud nevěnovalo dostatečnou pozornost otázce, jak byla tato myšlenka přijímána Komenského protestantskými současníky. Stat' ukazuje, že protestantské prostředí (zejména J. H. Alsted) myšlenku sice reflektovalo, ale hlavní překážkou při aplikaci této zásady v uměních (vědách) zabývajících se člověkem bylo protestantské učení o nenávratném porušení lidské přirozenost prvotním hříchem. Nicméně Komenský byl členem Jednoty Bratrské, která toto učení tradičně nesdílela, což mu umožnilo využít tento aristotelský princip a učinit ho východiskem didaktické soustavy.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AA - Philosophy and religion

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Between Renaissance and Baroque: Philosophy and Knowledge in the Czech Lands within the Wider European Context</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Studia Comeniana et historica

  • ISSN

    0323-2220

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    45

  • Issue of the periodical within the volume

    93/94

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    116-127

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database