Self-confidence of a class and competition of the classmates for eight-year gymnasium
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F16%3A00459697" target="_blank" >RIV/67985998:_____/16:00459697 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sebedůvěra třídy a soutěž spolužáků o osmiletá gymnázia
Original language description
Česká republika patří k menší skupině evropských zemí provozujících vzdělávací systém, který vede k velmi rané diferenciaci žáků do škol podle studijních výsledků a sociálně-ekonomického zázemí žáků. V Česku se tak na osmiletá gymnázia hlásí a náročnou přípravu na přijímací zkoušky podstupuje cca 18 % žáků pátých tříd. Z průměrné třídy s 18 žáky se na osmiletá gymnázia hlásí v průměru tři žáci a přijati jsou v průměru téměř dva. Naše analýzy na datech z unikátního šetření ve školách ukazují, že přítomnost spolužáků hlásících se na gymnázium má negativní dopad na sebedůvěru ostatních žáků. Největší negativní dopad evidujeme v případě sebedůvěry dívek v matematice. Pokles sebedůvěry (z úrovně ve čtvrté třídě, tj. před přípravou na přijímací zkoušky) je přibližně 7 % u žákyní s alespoň dvěma přihlášenými spolužáky. Jako kontrolní skupinu používáme třídy, kde se na gymnázia nehlásil nikdo.
Czech name
Sebedůvěra třídy a soutěž spolužáků o osmiletá gymnázia
Czech description
Česká republika patří k menší skupině evropských zemí provozujících vzdělávací systém, který vede k velmi rané diferenciaci žáků do škol podle studijních výsledků a sociálně-ekonomického zázemí žáků. V Česku se tak na osmiletá gymnázia hlásí a náročnou přípravu na přijímací zkoušky podstupuje cca 18 % žáků pátých tříd. Z průměrné třídy s 18 žáky se na osmiletá gymnázia hlásí v průměru tři žáci a přijati jsou v průměru téměř dva. Naše analýzy na datech z unikátního šetření ve školách ukazují, že přítomnost spolužáků hlásících se na gymnázium má negativní dopad na sebedůvěru ostatních žáků. Největší negativní dopad evidujeme v případě sebedůvěry dívek v matematice. Pokles sebedůvěry (z úrovně ve čtvrté třídě, tj. před přípravou na přijímací zkoušky) je přibližně 7 % u žákyní s alespoň dvěma přihlášenými spolužáky. Jako kontrolní skupinu používáme třídy, kde se na gymnázia nehlásil nikdo.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů