All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Baby language - research group focusing on early speech acquisition

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F19%3A00510099" target="_blank" >RIV/68081740:_____/19:00510099 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11210/19:10409935

  • Result on the web

    <a href="https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2019/10/Katerina_Chladkova_112-117.pdf" target="_blank" >https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2019/10/Katerina_Chladkova_112-117.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jazyk nemluvňat — výzkum osvojování hlásek mateřského jazyka

  • Original language description

    Jazyk nemluvňat je ojedinělou mezioborovou skupinou zkoumající osvojování zvukové stránky jazyka. Popis skupiny a seznam členů lze najít na webu https://hrc.ff.cuni.cz/centrum-pro-studium-cloveka-a-spolecnosti/badatelske-tymy/jazyk-nemluvnat/. Díky spolupráci mezi lingvisty, psychology, neurovědci a lékaři budeme schopni popsat osvojování jazyka v nejranějších stadiích vývoje a poodhalit tak fungování kognitivních mechanismů, které dosud nebyly popsány. Příležitost zkoumat akvizici jazyka u češtinou obklopených novorozenců a dětí nám umožňuje klást specifické otázky o jazykovém osvojování, na které psycholingvistika prozatím nezná odpověď. Výsledky výzkumu zaměřeného na rané osvojování jazyka u zdravých dětí mohou poskytnout podklady pro brzkou a přesnější identifikaci vývojových vad sluchu, řeči nebo specifických poruch učení. Díky adekvátní a včas zahájené rehabilitaci, např. prostřednictvím prenatální stimulace určitými typy hláskových kontrastů, by mohlo být možné vývojové potíže spjaté se zpracováním řeči zmírnit či překonat. Vedle stěžejního spojení Filozofické fakulty UK a Lékařské fakulty UK v Hradci Králové probíhá spolupráce s Psychologickým ústavem Akademie věd ČR, kde se nachází behaviorální dětská laboratoř, a s Filozofickou fakultou UP v Olomouci, kde jsou připravovány experimentální stimuly. Projektu se jako konzultanti účastní odborníci z Ústavu translačního neuromodelování Univerzity v Curychu a dětské laboratoře Univerzity v Amsterdamu. Členové skupiny se dále podílí na výzkumných projektech testujících např. vliv prozódie a akcentu mluvčího na vývoj rodného jazyka, akustické vlastnosti žvatlání u francouzských dětí, percepci a produkci řeči v cizím jazyce a připravují budoucí experimenty zaměřené na vývoj řeči u bilingvních dětí.

  • Czech name

    Jazyk nemluvňat — výzkum osvojování hlásek mateřského jazyka

  • Czech description

    Jazyk nemluvňat je ojedinělou mezioborovou skupinou zkoumající osvojování zvukové stránky jazyka. Popis skupiny a seznam členů lze najít na webu https://hrc.ff.cuni.cz/centrum-pro-studium-cloveka-a-spolecnosti/badatelske-tymy/jazyk-nemluvnat/. Díky spolupráci mezi lingvisty, psychology, neurovědci a lékaři budeme schopni popsat osvojování jazyka v nejranějších stadiích vývoje a poodhalit tak fungování kognitivních mechanismů, které dosud nebyly popsány. Příležitost zkoumat akvizici jazyka u češtinou obklopených novorozenců a dětí nám umožňuje klást specifické otázky o jazykovém osvojování, na které psycholingvistika prozatím nezná odpověď. Výsledky výzkumu zaměřeného na rané osvojování jazyka u zdravých dětí mohou poskytnout podklady pro brzkou a přesnější identifikaci vývojových vad sluchu, řeči nebo specifických poruch učení. Díky adekvátní a včas zahájené rehabilitaci, např. prostřednictvím prenatální stimulace určitými typy hláskových kontrastů, by mohlo být možné vývojové potíže spjaté se zpracováním řeči zmírnit či překonat. Vedle stěžejního spojení Filozofické fakulty UK a Lékařské fakulty UK v Hradci Králové probíhá spolupráce s Psychologickým ústavem Akademie věd ČR, kde se nachází behaviorální dětská laboratoř, a s Filozofickou fakultou UP v Olomouci, kde jsou připravovány experimentální stimuly. Projektu se jako konzultanti účastní odborníci z Ústavu translačního neuromodelování Univerzity v Curychu a dětské laboratoře Univerzity v Amsterdamu. Členové skupiny se dále podílí na výzkumných projektech testujících např. vliv prozódie a akcentu mluvčího na vývoj rodného jazyka, akustické vlastnosti žvatlání u francouzských dětí, percepci a produkci řeči v cizím jazyce a připravují budoucí experimenty zaměřené na vývoj řeči u bilingvních dětí.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: The effect of talker accent on speech sound learning in infants</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Studie z aplikované lingvistiky

  • ISSN

    2336-6702

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    112-117

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database