All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Chronic victims of school bullying

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00586189" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00586189 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172" target="_blank" >https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.68.2.208" target="_blank" >10.51561/cspsych.68.2.208</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dlouhodobé oběti školní šikany

  • Original language description

    Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.

  • Czech name

    Dlouhodobé oběti školní šikany

  • Czech description

    Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA23-06289S" target="_blank" >GA23-06289S: Consequences of bullying: How classroom characteristics weaken the psychological problems associated with victimization</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

    1804-6436

  • Volume of the periodical

    68

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    208-221

  • UT code for WoS article

    001222216000001

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85194226645