Chronic victims of school bullying
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00586189" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00586189 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172" target="_blank" >https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.68.2.208" target="_blank" >10.51561/cspsych.68.2.208</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dlouhodobé oběti školní šikany
Original language description
Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.
Czech name
Dlouhodobé oběti školní šikany
Czech description
Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA23-06289S" target="_blank" >GA23-06289S: Consequences of bullying: How classroom characteristics weaken the psychological problems associated with victimization</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
1804-6436
Volume of the periodical
68
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
208-221
UT code for WoS article
001222216000001
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85194226645