All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities in the Post-Communist Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F05%3A00000839" target="_blank" >RIV/68378025:_____/05:00000839 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities in the Post-Communist Czech Republic

  • Original language description

    The paper addresses one of the issues in educational research - the social selectivity of Czech basic and secondary education. Special attention is paid for International Student Assessment 2000 study corroborate the initial hypothesis according to whichmulti-year gymnasia, introduced into the Czech educational system after 1989, represent one of the main sources of the variation in students´ achievements at the end of compulsory education. This variation can be almost entirely accounted for by the specific socio-economic background of the students and for their future aspirations, while the added value of the school is negligible.

  • Czech name

    Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností v postkomunistické České republice

  • Czech description

    Studie se zabývá jedním z velkých problémů vzdělávacího výzkumu ? sociální selektivitou českého základního a středního školství. Velká pozornost je věnována výsledkům projektu PISA 2000, které dokazují, že víceletá gymnázia, která byla u nás zavedena poroce 1989, představují významný zdroj nerovností v dovednostech studentů na konci základního vzdělávání. Tyto nerovnosti ovšem jsou téměř vysvětlitelné sociálně-ekonomickým původem studentů a jejich budoucími aspiracemi (přidaná hodnota školy je zanedbatelná).

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA403%2F03%2F0340" target="_blank" >GA403/03/0340: Economic, social and cultural sources of educational inequality and determinants of life-success : The initial phase of a longitudinal study</a><br>

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    British Journal of Sociology of Education

  • ISSN

    0142-5692

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    26

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    GB - UNITED KINGDOM

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    17-40

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database