The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities in the Post-Communist Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F05%3A00000839" target="_blank" >RIV/68378025:_____/05:00000839 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities in the Post-Communist Czech Republic
Original language description
The paper addresses one of the issues in educational research - the social selectivity of Czech basic and secondary education. Special attention is paid for International Student Assessment 2000 study corroborate the initial hypothesis according to whichmulti-year gymnasia, introduced into the Czech educational system after 1989, represent one of the main sources of the variation in students´ achievements at the end of compulsory education. This variation can be almost entirely accounted for by the specific socio-economic background of the students and for their future aspirations, while the added value of the school is negligible.
Czech name
Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností v postkomunistické České republice
Czech description
Studie se zabývá jedním z velkých problémů vzdělávacího výzkumu ? sociální selektivitou českého základního a středního školství. Velká pozornost je věnována výsledkům projektu PISA 2000, které dokazují, že víceletá gymnázia, která byla u nás zavedena poroce 1989, představují významný zdroj nerovností v dovednostech studentů na konci základního vzdělávání. Tyto nerovnosti ovšem jsou téměř vysvětlitelné sociálně-ekonomickým původem studentů a jejich budoucími aspiracemi (přidaná hodnota školy je zanedbatelná).
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA403%2F03%2F0340" target="_blank" >GA403/03/0340: Economic, social and cultural sources of educational inequality and determinants of life-success : The initial phase of a longitudinal study</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
British Journal of Sociology of Education
ISSN
0142-5692
e-ISSN
—
Volume of the periodical
26
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
GB - UNITED KINGDOM
Number of pages
21
Pages from-to
17-40
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—