All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The impact of open classroom climate and classroom socio-economic composition on civic knowledge and attitudes towards voting

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00475949" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00475949 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti

  • Original language description

    Dosavadní výzkum naznačuje, že existuje pozitivní souvislost mezi rodinným socioekonomickým stavem (SES) a úrovní občanských znalostí a postojů žáků k volební účasti. Mnoho odborníků se domnívá, že sociální stratifikace může vést k rozdílnému politickému zastoupení sociálních skupin, čímž by byla oslabena legitimita demokracie mezi lidmi s nižším SES, kteří politicky participují nejméně. V tomto ohledu se často argumentuje, že jednou z rolí škol je snížit rozdíly v míře občanské participace mezi studenty pocházejícími z rodin z různých společenských vrstev. V tomto smyslu tento článek zkoumá, zda (a) třídní klima a (b) SES složení třídy pomáhá vysvětlit rozdíly v úrovni občanských znalostí a postojů k volební účasti mezi žáky 8 tříd základních škol. Data využívaná v této studii pocházejí z mezinárodního výzkumu ICCS 2009. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že SES studentů pomáhá vysvětlovat rozdíly v občanských znalostech žáků a jejich postojích k volební účasti. Tento třídní efekt je zvláště silný mezi studenty s nízkým SES. Naproti tomu přítomnost otevřeného klimatu třídy nemá významný vliv na znalosti ani postoje k volební účasti. Tento článek je zakončen diskuzí o tom, jak rozdílné vzdělávací trajektorie mohou mít dlouhodobé politické důsledky.

  • Czech name

    Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti

  • Czech description

    Dosavadní výzkum naznačuje, že existuje pozitivní souvislost mezi rodinným socioekonomickým stavem (SES) a úrovní občanských znalostí a postojů žáků k volební účasti. Mnoho odborníků se domnívá, že sociální stratifikace může vést k rozdílnému politickému zastoupení sociálních skupin, čímž by byla oslabena legitimita demokracie mezi lidmi s nižším SES, kteří politicky participují nejméně. V tomto ohledu se často argumentuje, že jednou z rolí škol je snížit rozdíly v míře občanské participace mezi studenty pocházejícími z rodin z různých společenských vrstev. V tomto smyslu tento článek zkoumá, zda (a) třídní klima a (b) SES složení třídy pomáhá vysvětlit rozdíly v úrovni občanských znalostí a postojů k volební účasti mezi žáky 8 tříd základních škol. Data využívaná v této studii pocházejí z mezinárodního výzkumu ICCS 2009. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že SES studentů pomáhá vysvětlovat rozdíly v občanských znalostech žáků a jejich postojích k volební účasti. Tento třídní efekt je zvláště silný mezi studenty s nízkým SES. Naproti tomu přítomnost otevřeného klimatu třídy nemá významný vliv na znalosti ani postoje k volební účasti. Tento článek je zakončen diskuzí o tom, jak rozdílné vzdělávací trajektorie mohou mít dlouhodobé politické důsledky.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50601 - Political science

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamics of change in Czech society</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    53

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    32

  • Pages from-to

    209-240

  • UT code for WoS article

    000401638400003

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85019590888