The impact of open classroom climate and classroom socio-economic composition on civic knowledge and attitudes towards voting
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00475949" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00475949 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti
Original language description
Dosavadní výzkum naznačuje, že existuje pozitivní souvislost mezi rodinným socioekonomickým stavem (SES) a úrovní občanských znalostí a postojů žáků k volební účasti. Mnoho odborníků se domnívá, že sociální stratifikace může vést k rozdílnému politickému zastoupení sociálních skupin, čímž by byla oslabena legitimita demokracie mezi lidmi s nižším SES, kteří politicky participují nejméně. V tomto ohledu se často argumentuje, že jednou z rolí škol je snížit rozdíly v míře občanské participace mezi studenty pocházejícími z rodin z různých společenských vrstev. V tomto smyslu tento článek zkoumá, zda (a) třídní klima a (b) SES složení třídy pomáhá vysvětlit rozdíly v úrovni občanských znalostí a postojů k volební účasti mezi žáky 8 tříd základních škol. Data využívaná v této studii pocházejí z mezinárodního výzkumu ICCS 2009. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že SES studentů pomáhá vysvětlovat rozdíly v občanských znalostech žáků a jejich postojích k volební účasti. Tento třídní efekt je zvláště silný mezi studenty s nízkým SES. Naproti tomu přítomnost otevřeného klimatu třídy nemá významný vliv na znalosti ani postoje k volební účasti. Tento článek je zakončen diskuzí o tom, jak rozdílné vzdělávací trajektorie mohou mít dlouhodobé politické důsledky.
Czech name
Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti
Czech description
Dosavadní výzkum naznačuje, že existuje pozitivní souvislost mezi rodinným socioekonomickým stavem (SES) a úrovní občanských znalostí a postojů žáků k volební účasti. Mnoho odborníků se domnívá, že sociální stratifikace může vést k rozdílnému politickému zastoupení sociálních skupin, čímž by byla oslabena legitimita demokracie mezi lidmi s nižším SES, kteří politicky participují nejméně. V tomto ohledu se často argumentuje, že jednou z rolí škol je snížit rozdíly v míře občanské participace mezi studenty pocházejícími z rodin z různých společenských vrstev. V tomto smyslu tento článek zkoumá, zda (a) třídní klima a (b) SES složení třídy pomáhá vysvětlit rozdíly v úrovni občanských znalostí a postojů k volební účasti mezi žáky 8 tříd základních škol. Data využívaná v této studii pocházejí z mezinárodního výzkumu ICCS 2009. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že SES studentů pomáhá vysvětlovat rozdíly v občanských znalostech žáků a jejich postojích k volební účasti. Tento třídní efekt je zvláště silný mezi studenty s nízkým SES. Naproti tomu přítomnost otevřeného klimatu třídy nemá významný vliv na znalosti ani postoje k volební účasti. Tento článek je zakončen diskuzí o tom, jak rozdílné vzdělávací trajektorie mohou mít dlouhodobé politické důsledky.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50601 - Political science
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamics of change in Czech society</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
53
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
32
Pages from-to
209-240
UT code for WoS article
000401638400003
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85019590888