Inequalities in the transition to eight-year grammar school: a panel study of pupils in Prague and Central Bohemia
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00562061" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00562061 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nerovnosti při přechodu na osmileté gymnázium: panelová studie žáků pražských a středočeských škol
Original language description
V českém prostředí byla dosud jen malá pozornost věnována přechodu mezi základní školou a víceletým gymnáziem, tj. na konci prvního stupně základní školní docházky. Naše studie se proto zaměřuje na roli kulturních faktorů již během první tranzice, tj. přechodu na osmileté gymnázium. Zajímá nás, do jaké míry a proč se liší šance přijetí na víceleté gymnázium u dětí se stejnými studijními předpoklady, ale různým sociálním původem. Rozdíly v těchto šancích zkoumáme prostřednictvím analýzy longitudinálních panelových dat z výzkumu Čtení a psaní sledujícím žáky v 1. až 6. ročníku na 25 základních školách Středočeského kraje a v Praze. Výsledky ukázaly, že pravděpodobnost přijetí na víceleté gymnázium je silně podmíněna vzděláním rodičů a jejich socioekonomickým statusem, a to bez ohledu na předchozí studijní výkon i jazykově-kognitivní schopnosti. Přímé efekty kulturních zdrojů – vzdělávacích zdrojů rodiny a kulturního kapitálu dítěte (měřeného v 1. třídě) a vzdělanostních aspirací rodičů (v 5. třídě) jsou podstatně slabší, jejich zohlednění vede ale k oslabení přímého vlivu vzdělání rodičů. Znamená to, že třídně strukturní pozice rodiny je zprostředkována skrze kulturní zdroje a aspirace. Vliv kulturního kapitálu dítěte navíc zesiluje v interakci se vzděláním rodiny, což lze v souladu s teorií kulturní reprodukce interpretovat jako mechanismus dvojího zvýhodnění.
Czech name
Nerovnosti při přechodu na osmileté gymnázium: panelová studie žáků pražských a středočeských škol
Czech description
V českém prostředí byla dosud jen malá pozornost věnována přechodu mezi základní školou a víceletým gymnáziem, tj. na konci prvního stupně základní školní docházky. Naše studie se proto zaměřuje na roli kulturních faktorů již během první tranzice, tj. přechodu na osmileté gymnázium. Zajímá nás, do jaké míry a proč se liší šance přijetí na víceleté gymnázium u dětí se stejnými studijními předpoklady, ale různým sociálním původem. Rozdíly v těchto šancích zkoumáme prostřednictvím analýzy longitudinálních panelových dat z výzkumu Čtení a psaní sledujícím žáky v 1. až 6. ročníku na 25 základních školách Středočeského kraje a v Praze. Výsledky ukázaly, že pravděpodobnost přijetí na víceleté gymnázium je silně podmíněna vzděláním rodičů a jejich socioekonomickým statusem, a to bez ohledu na předchozí studijní výkon i jazykově-kognitivní schopnosti. Přímé efekty kulturních zdrojů – vzdělávacích zdrojů rodiny a kulturního kapitálu dítěte (měřeného v 1. třídě) a vzdělanostních aspirací rodičů (v 5. třídě) jsou podstatně slabší, jejich zohlednění vede ale k oslabení přímého vlivu vzdělání rodičů. Znamená to, že třídně strukturní pozice rodiny je zprostředkována skrze kulturní zdroje a aspirace. Vliv kulturního kapitálu dítěte navíc zesiluje v interakci se vzděláním rodiny, což lze v souladu s teorií kulturní reprodukce interpretovat jako mechanismus dvojího zvýhodnění.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA20-12023S" target="_blank" >GA20-12023S: Family Cultural Resources: The Effects on Children’s Literacy Development, Cultural Capital Accumulation, and Educational Attainment</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Vzdelanostné nerovnosti v optike sociológie. Teoretické východiská a empirické poznatky
ISBN
978-80-8127-339-1
Number of pages of the result
31
Pages from-to
198-229
Number of pages of the book
266
Publisher name
STIMUL
Place of publication
Bratislava
UT code for WoS chapter
—