The #scicomm Phenomenon: Using and Analysing Big Data to Track Science Communication on Czech Research Institutional Websites
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F23%3A00566793" target="_blank" >RIV/68378025:_____/23:00566793 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.004" target="_blank" >10.13060/csr.2023.004</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
Original language description
Tato studie se zaměřuje na komunikaci vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Konkrétně se zabýváme otázkou, do jaké míry je česká věda v online prostředí sdílená s veřejností a jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi institucionálními weby společenských/humanitních a přírodních/technických věd. Výsledky ukázaly, že online obsah vědeckých webů se nijak nevymyká běžným standardům, kdy jsou pojmy vědy a popularizace komunikovány především v souvislosti s dalšími vzdělávacími institucemi, studiem a výzkumem. Oproti sociálním vědám je v případě přírodních věd častěji popularizace spojována s oceňováním vědců právě za propagaci a popularizaci vědy. Strukturální analýza webů naznačuje, že naprostá většina vědeckých webů odkazuje na sociální média typu Facebook, Twitter, Youtube, Instagram a LinkedIn. Podobně frekventovaně je v online obsahu vědeckých webů odkazováno na zpravodajská média typu ceskatelevize.cz, novinky/lidovky.cz nebo rozhlas.cz. Na druhou stranu tyto weby mnohem méně často odkazují na institucionální a ministerské či státní weby. Výsledky tak ukazují, že česká věda se v komunikaci postupně odkloňuje od tradičního kanonického modelu komunikace k interaktivnímu, reflexivnímu modelu komunikace a ke komunikaci široce využívá nových online technologií.
Czech name
Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
Czech description
Tato studie se zaměřuje na komunikaci vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Konkrétně se zabýváme otázkou, do jaké míry je česká věda v online prostředí sdílená s veřejností a jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi institucionálními weby společenských/humanitních a přírodních/technických věd. Výsledky ukázaly, že online obsah vědeckých webů se nijak nevymyká běžným standardům, kdy jsou pojmy vědy a popularizace komunikovány především v souvislosti s dalšími vzdělávacími institucemi, studiem a výzkumem. Oproti sociálním vědám je v případě přírodních věd častěji popularizace spojována s oceňováním vědců právě za propagaci a popularizaci vědy. Strukturální analýza webů naznačuje, že naprostá většina vědeckých webů odkazuje na sociální média typu Facebook, Twitter, Youtube, Instagram a LinkedIn. Podobně frekventovaně je v online obsahu vědeckých webů odkazováno na zpravodajská média typu ceskatelevize.cz, novinky/lidovky.cz nebo rozhlas.cz. Na druhou stranu tyto weby mnohem méně často odkazují na institucionální a ministerské či státní weby. Výsledky tak ukazují, že česká věda se v komunikaci postupně odkloňuje od tradičního kanonického modelu komunikace k interaktivnímu, reflexivnímu modelu komunikace a ke komunikaci široce využívá nových online technologií.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV016" target="_blank" >DG18P02OVV016: Development of the centralized interface for the web content and social networks data mining.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
0038-0288
Volume of the periodical
59
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
387-415
UT code for WoS article
001082900500001
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85174814893