Educational inequalities - a concept misused to push through controversial reforms of the Czech education system
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F24%3A00604559" target="_blank" >RIV/68378025:_____/24:00604559 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzdělanostní nerovnosti – koncept zneužitý k prosazení sporných reforem českého vzdělávacího systému
Original language description
Termín vzdělanostní nerovnosti nebo také (ne)rovný přístup ke vzdělání je dnes v českém prostředí velmi frekventovaný, zejména pak v kruzích, které ho (za silné mediální podpory) používají ve snaze legitimizovat a prosadit sporné reformy české vzdělávací soustavy a její náplně. Aniž by iniciátoři těchto výrazných reforem byli obeznámeni s obsahem tohoto pojmu v současné vědecké praxi, zneužívají apel na rovnost a spravedlnost ve vzdělávání k zavedení natolik zásadních, avšak empiricky nepodložených kroků, jako je např. výrazná redukce obsahové náplně školních osnov, odklon od znalostí směrem ke „kompetencím“, v minulosti to byla inkluze nebo rozvrat speciálního školství atd. Tento text se věnuje obsahu odborného termínu „nerovný přístup ke vzdělání“ a tomu, jak se v současné vědecké praxi vzdělanostní nerovnosti kvantitativně měří. Poukazuje na efekt rostoucích vzdělanostních nerovností, který lze očekávat po zavedení nyní plánovaných reforem českého vzdělávacího systému (zejména výrazné redukce obsahu učiva a snižování studijních nároků). Omezování penza předávaných znalostí (redukce učiva) či problematizování komunikace mezi školou a rodinou (zrušení známkování) vždy v první řadě postihne potomky nižších sociálních vrstev. Vyšší sociální vrstvy si kvalitní vzdělání pro své potomky zajistí za všech okolností.
Czech name
Vzdělanostní nerovnosti – koncept zneužitý k prosazení sporných reforem českého vzdělávacího systému
Czech description
Termín vzdělanostní nerovnosti nebo také (ne)rovný přístup ke vzdělání je dnes v českém prostředí velmi frekventovaný, zejména pak v kruzích, které ho (za silné mediální podpory) používají ve snaze legitimizovat a prosadit sporné reformy české vzdělávací soustavy a její náplně. Aniž by iniciátoři těchto výrazných reforem byli obeznámeni s obsahem tohoto pojmu v současné vědecké praxi, zneužívají apel na rovnost a spravedlnost ve vzdělávání k zavedení natolik zásadních, avšak empiricky nepodložených kroků, jako je např. výrazná redukce obsahové náplně školních osnov, odklon od znalostí směrem ke „kompetencím“, v minulosti to byla inkluze nebo rozvrat speciálního školství atd. Tento text se věnuje obsahu odborného termínu „nerovný přístup ke vzdělání“ a tomu, jak se v současné vědecké praxi vzdělanostní nerovnosti kvantitativně měří. Poukazuje na efekt rostoucích vzdělanostních nerovností, který lze očekávat po zavedení nyní plánovaných reforem českého vzdělávacího systému (zejména výrazné redukce obsahu učiva a snižování studijních nároků). Omezování penza předávaných znalostí (redukce učiva) či problematizování komunikace mezi školou a rodinou (zrušení známkování) vždy v první řadě postihne potomky nižších sociálních vrstev. Vyšší sociální vrstvy si kvalitní vzdělání pro své potomky zajistí za všech okolností.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA22-33722S" target="_blank" >GA22-33722S: Development of Social Mobility in Central and Eastern European Countries from 1970s to Present: A Dynamic Equilibrium?</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Vzdělání versus indoktrinace: zprava i zleva = Vzdělanie versus indoktrinácia: sprava aj zľava
ISBN
978-80-7645-586-3
Number of pages of the result
27
Pages from-to
210-227
Number of pages of the book
320
Publisher name
Dauphin
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—