All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Educational inequalities - a concept misused to push through controversial reforms of the Czech education system

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F24%3A00604559" target="_blank" >RIV/68378025:_____/24:00604559 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vzdělanostní nerovnosti – koncept zneužitý k prosazení sporných reforem českého vzdělávacího systému

  • Original language description

    Termín vzdělanostní nerovnosti nebo také (ne)rovný přístup ke vzdělání je dnes v českém prostředí velmi frekventovaný, zejména pak v kruzích, které ho (za silné mediální podpory) používají ve snaze legitimizovat a prosadit sporné reformy české vzdělávací soustavy a její náplně. Aniž by iniciátoři těchto výrazných reforem byli obeznámeni s obsahem tohoto pojmu v současné vědecké praxi, zneužívají apel na rovnost a spravedlnost ve vzdělávání k zavedení natolik zásadních, avšak empiricky nepodložených kroků, jako je např. výrazná redukce obsahové náplně školních osnov, odklon od znalostí směrem ke „kompetencím“, v minulosti to byla inkluze nebo rozvrat speciálního školství atd. Tento text se věnuje obsahu odborného termínu „nerovný přístup ke vzdělání“ a tomu, jak se v současné vědecké praxi vzdělanostní nerovnosti kvantitativně měří. Poukazuje na efekt rostoucích vzdělanostních nerovností, který lze očekávat po zavedení nyní plánovaných reforem českého vzdělávacího systému (zejména výrazné redukce obsahu učiva a snižování studijních nároků). Omezování penza předávaných znalostí (redukce učiva) či problematizování komunikace mezi školou a rodinou (zrušení známkování) vždy v první řadě postihne potomky nižších sociálních vrstev. Vyšší sociální vrstvy si kvalitní vzdělání pro své potomky zajistí za všech okolností.

  • Czech name

    Vzdělanostní nerovnosti – koncept zneužitý k prosazení sporných reforem českého vzdělávacího systému

  • Czech description

    Termín vzdělanostní nerovnosti nebo také (ne)rovný přístup ke vzdělání je dnes v českém prostředí velmi frekventovaný, zejména pak v kruzích, které ho (za silné mediální podpory) používají ve snaze legitimizovat a prosadit sporné reformy české vzdělávací soustavy a její náplně. Aniž by iniciátoři těchto výrazných reforem byli obeznámeni s obsahem tohoto pojmu v současné vědecké praxi, zneužívají apel na rovnost a spravedlnost ve vzdělávání k zavedení natolik zásadních, avšak empiricky nepodložených kroků, jako je např. výrazná redukce obsahové náplně školních osnov, odklon od znalostí směrem ke „kompetencím“, v minulosti to byla inkluze nebo rozvrat speciálního školství atd. Tento text se věnuje obsahu odborného termínu „nerovný přístup ke vzdělání“ a tomu, jak se v současné vědecké praxi vzdělanostní nerovnosti kvantitativně měří. Poukazuje na efekt rostoucích vzdělanostních nerovností, který lze očekávat po zavedení nyní plánovaných reforem českého vzdělávacího systému (zejména výrazné redukce obsahu učiva a snižování studijních nároků). Omezování penza předávaných znalostí (redukce učiva) či problematizování komunikace mezi školou a rodinou (zrušení známkování) vždy v první řadě postihne potomky nižších sociálních vrstev. Vyšší sociální vrstvy si kvalitní vzdělání pro své potomky zajistí za všech okolností.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50401 - Sociology

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA22-33722S" target="_blank" >GA22-33722S: Development of Social Mobility in Central and Eastern European Countries from 1970s to Present: A Dynamic Equilibrium?</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Vzdělání versus indoktrinace: zprava i zleva = Vzdělanie versus indoktrinácia: sprava aj zľava

  • ISBN

    978-80-7645-586-3

  • Number of pages of the result

    27

  • Pages from-to

    210-227

  • Number of pages of the book

    320

  • Publisher name

    Dauphin

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter