Mary the cannibal. The destruction of Jerusalem and the condemnation of the Jews in Luxembourg-era Old Czech literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F23%3A00577926" target="_blank" >RIV/68378068:_____/23:00577926 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d8ff8f30-cb1f-4899-a5f9-da1495b7f4cb" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d8ff8f30-cb1f-4899-a5f9-da1495b7f4cb</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51305/cl.2023.05.01" target="_blank" >10.51305/cl.2023.05.01</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské
Original language description
Vyprávění Flavia Josepha ve Válce židovské o dobývání Jeruzaléma římskými vojsky a hladomoru v roce 70 zachycuje scénu, v níž židovská matrona Marie Eleazarova pozřela své vlastní dítě. Příběh, v němž hraje tento „hrozný pokrm“ důležitou symbolickou úlohu, vstoupil prostřednictvím latinského písemnictví také do vernakulárních textů českého středověku. V rámci křesťanské soteriologie bylo zničení Chrámu chápáno jako zlom v dějinách spásy, tedy jako završení vyvolení a triumfu církve. V očích pozdějších křesťanských exegetů bylo vyvrácení Jeruzaléma Římany trestem za židovskou slepotu a neochotu přijmout Krista. Analýzou hagiografických a homiletických textů ze 14. a 15. století z českých zemí se pokusím ukázat, jakým způsobem fungovala „zkáza Jeruzaléma a zničení Chrámu“ jako základ teologické koncepce židovského zavržení a protižidovské rétoriky, která našla svůj nepřímý odraz i v církevní legislativě týkající se židovské komunity a pronikla prostřednictvím vernakulárních textů k širším vrstvám společnosti.
Czech name
Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské
Czech description
Vyprávění Flavia Josepha ve Válce židovské o dobývání Jeruzaléma římskými vojsky a hladomoru v roce 70 zachycuje scénu, v níž židovská matrona Marie Eleazarova pozřela své vlastní dítě. Příběh, v němž hraje tento „hrozný pokrm“ důležitou symbolickou úlohu, vstoupil prostřednictvím latinského písemnictví také do vernakulárních textů českého středověku. V rámci křesťanské soteriologie bylo zničení Chrámu chápáno jako zlom v dějinách spásy, tedy jako završení vyvolení a triumfu církve. V očích pozdějších křesťanských exegetů bylo vyvrácení Jeruzaléma Římany trestem za židovskou slepotu a neochotu přijmout Krista. Analýzou hagiografických a homiletických textů ze 14. a 15. století z českých zemí se pokusím ukázat, jakým způsobem fungovala „zkáza Jeruzaléma a zničení Chrámu“ jako základ teologické koncepce židovského zavržení a protižidovské rétoriky, která našla svůj nepřímý odraz i v církevní legislativě týkající se židovské komunity a pronikla prostřednictvím vernakulárních textů k širším vrstvám společnosti.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA19-12859S" target="_blank" >GA19-12859S: Reflecting Jerusalem in Medieval Czech Lands</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česká literatura
ISSN
0009-0468
e-ISSN
2571-094X
Volume of the periodical
71
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
28
Pages from-to
575-602
UT code for WoS article
001177108400001
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85176374439