Orality and literacy in the syntax of Czech advertising texts
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F18%3A00501055" target="_blank" >RIV/68378092:_____/18:00501055 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mluvenost a psanost v syntaxi českých reklamních textů
Original language description
Článek se zabývá analýzou syntaxe českých reklamních textů, a to jak audiovizuálních, tak tištěných, porovnává přitom syntaktické rysy primární a sekundární (zobrazené) komunikace v reklamě. Tento rozdíl je pro syntax a styl reklamních textů zásadní a odpovídá distinkci mezi konceptuálně psanými a konceptuálně mluvenými texty. Typickými syntaktickými rysy primární komunikace v reklamních textech jsou parcelace/kompletace, juxtapozice, jmenné přísudky s elidovanou sponou a podmínkové konstrukce vyjádřené dvěma imperativy v koordinačním vztahu. Pro sekundární komunikaci v reklamě je typické napodobování každodenních neformálních rozhovorů, děje se tak ale spíše pomocí morfologických a lexikálních rysů, syntax je napodobována spíše zřídka.
Czech name
Mluvenost a psanost v syntaxi českých reklamních textů
Czech description
Článek se zabývá analýzou syntaxe českých reklamních textů, a to jak audiovizuálních, tak tištěných, porovnává přitom syntaktické rysy primární a sekundární (zobrazené) komunikace v reklamě. Tento rozdíl je pro syntax a styl reklamních textů zásadní a odpovídá distinkci mezi konceptuálně psanými a konceptuálně mluvenými texty. Typickými syntaktickými rysy primární komunikace v reklamních textech jsou parcelace/kompletace, juxtapozice, jmenné přísudky s elidovanou sponou a podmínkové konstrukce vyjádřené dvěma imperativy v koordinačním vztahu. Pro sekundární komunikaci v reklamě je typické napodobování každodenních neformálních rozhovorů, děje se tak ale spíše pomocí morfologických a lexikálních rysů, syntax je napodobována spíše zřídka.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA15-01116S" target="_blank" >GA15-01116S: The syntax of spoken Czech</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Zborník materiálov z 9. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii. Synchrónne a diachrónne kontexty jazykovej komunikácie
ISBN
978-80-557-1417-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
261-269
Publisher name
Belianum. Vydavatel´stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
Place of publication
Banská Bystrica
Event location
Banská Bystrica
Event date
Sep 17, 2015
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—