Present trends in construction of mined transport tunnels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00306543" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00306543 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://intranet.cvut.cz/informace-pro-zamestnance/habilitace/pp/pp2016" target="_blank" >http://intranet.cvut.cz/informace-pro-zamestnance/habilitace/pp/pp2016</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Profesorské přednášky - Současné trendy ve výstavbě ražených dopravních tunelů
Original language description
Tento inaugurační spis se zabývá současnými trendy při výstavbě ražených dopravních tunelů. Současné metody výstavby ražených dopravních tunelů lze rozdělit na dvě základní skupiny: konvenční metody ražby a mechanizované tunelování pomocí plnoprofilových tunelovacích strojů (technologie TBM – Tunnel Boring Machines). Do skupiny konvenčních tunelovacích metod patří především dominující Nová rakouská tunelovací metoda (NRTM), dále pak Norská tunelovací metoda (NTM), britská metoda LaserShell, italská metoda ADECO-RS, francouzská metoda obvodového vrubu, atd. Z uvedených metod je v ČR v současnosti nejčastěji využívána NRTM, nicméně již jsou u nás také zkušenosti s dalšími konvenčními metodami, proto jsou tyto metody také stručně popsány. Pro definitivní (trvalé) ostění konvenčně ražených tunelů (zejména u NRTM) je standardně využíváno monolitické železobetonové betonové ostění, mezi primární a sekundární ostění je zpravidla vkládána mezilehlá fóliová izolace. V publikaci jsou uvedena alternativní řešení jako nevyztužená sekundární ostění, definitivní ostění ze stříkaného betonu či stříkané hydroizolace, která oproti tradičním řešením mohou přinášet různé výhody (nižší cena, kratší doba výstavby, nižší riziko porušení, atd.). Plnoprofilové tunelovací stroje jsou oproti konvenčním metodám výhodné především při ražbách delších tunelů, což je dáno vyšší pořizovací cenou těchto strojů. Moderní tunelovací stroje byly v ČR poprvé nasazeny až v roce 2011 pro ražbu prodloužení trasy A metra v Praze. V roce 2015 byla zahájena ražba tunelu Ejpovice pomocí konvertibilního tunelovacího stroje průměru 9,84 m. Za tunelovacími štíty je během ražby zpravidla instalováno ostění kruhového tvaru, které je zpravidla skládáno z prefabrikovaných železobetonových segmentů. Vzhledem k uvedeným ražbám mohlo být v ČR ověřeno a aplikováno využití drátkobetonových segmentů bez prutové výztuže.
Czech name
Profesorské přednášky - Současné trendy ve výstavbě ražených dopravních tunelů
Czech description
Tento inaugurační spis se zabývá současnými trendy při výstavbě ražených dopravních tunelů. Současné metody výstavby ražených dopravních tunelů lze rozdělit na dvě základní skupiny: konvenční metody ražby a mechanizované tunelování pomocí plnoprofilových tunelovacích strojů (technologie TBM – Tunnel Boring Machines). Do skupiny konvenčních tunelovacích metod patří především dominující Nová rakouská tunelovací metoda (NRTM), dále pak Norská tunelovací metoda (NTM), britská metoda LaserShell, italská metoda ADECO-RS, francouzská metoda obvodového vrubu, atd. Z uvedených metod je v ČR v současnosti nejčastěji využívána NRTM, nicméně již jsou u nás také zkušenosti s dalšími konvenčními metodami, proto jsou tyto metody také stručně popsány. Pro definitivní (trvalé) ostění konvenčně ražených tunelů (zejména u NRTM) je standardně využíváno monolitické železobetonové betonové ostění, mezi primární a sekundární ostění je zpravidla vkládána mezilehlá fóliová izolace. V publikaci jsou uvedena alternativní řešení jako nevyztužená sekundární ostění, definitivní ostění ze stříkaného betonu či stříkané hydroizolace, která oproti tradičním řešením mohou přinášet různé výhody (nižší cena, kratší doba výstavby, nižší riziko porušení, atd.). Plnoprofilové tunelovací stroje jsou oproti konvenčním metodám výhodné především při ražbách delších tunelů, což je dáno vyšší pořizovací cenou těchto strojů. Moderní tunelovací stroje byly v ČR poprvé nasazeny až v roce 2011 pro ražbu prodloužení trasy A metra v Praze. V roce 2015 byla zahájena ražba tunelu Ejpovice pomocí konvertibilního tunelovacího stroje průměru 9,84 m. Za tunelovacími štíty je během ražby zpravidla instalováno ostění kruhového tvaru, které je zpravidla skládáno z prefabrikovaných železobetonových segmentů. Vzhledem k uvedeným ražbám mohlo být v ČR ověřeno a aplikováno využití drátkobetonových segmentů bez prutové výztuže.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů