Resistant concrete for micro and macrocracks for concrete road pavements
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00325843" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00325843 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH
Original language description
Při tvrdnutí cementové pasty z portlandského cementu dochází k jejímu chemickému smrštění o max. cca 8,5% objemu. Část tohoto smrštění se projeví makroskopicky jako smrštění autogenní, část smrštění vytváří mikrotrhliny, které dosahují délky až několika mm. Objem mikrotrhlin obecně roste s klesajícím vodním součinitelem, s nárůstem pevnosti a s vyšší rychlostí hydratace cementů. Během cyklického zatěžování teplotou a vlhkostí rostou mikrotrhliny do viditelných povrchových makrotrhlin, jak o tom svědčí 53 leté experimenty, mimonormové korelované krátkodobé testy na smršťovacích prstencích i situace na nedávno realizovaných CBK v ČR. Článek porovnává vlastnosti cementů a betonů na původní a modernizované dálnici D1 v referenčním úseku Ostředek-Šternov. Zatímco stará D1 sloužila okolo 40 let bez význačnějších projevů povrchových trhlin, nové úseky dálnic budované po roce ~1995 systematicky vykazují poškození betonů trhlinami s kratší životností CBK. Z analýz dat vyplývá, že omezit vznik makrotrhlin v CBK lze použitím pomalutvrdnoucích cementů, pojiv odolnějších k trhlinkování, méně křehkých betonů s vyšší houževnatostí a dotvarováním.
Czech name
BETONY ODOLNÉ KE VZNIKU MIKRO A MAKROTRHLIN NA CEMENTOBETONOVÝCH KRYTECH
Czech description
Při tvrdnutí cementové pasty z portlandského cementu dochází k jejímu chemickému smrštění o max. cca 8,5% objemu. Část tohoto smrštění se projeví makroskopicky jako smrštění autogenní, část smrštění vytváří mikrotrhliny, které dosahují délky až několika mm. Objem mikrotrhlin obecně roste s klesajícím vodním součinitelem, s nárůstem pevnosti a s vyšší rychlostí hydratace cementů. Během cyklického zatěžování teplotou a vlhkostí rostou mikrotrhliny do viditelných povrchových makrotrhlin, jak o tom svědčí 53 leté experimenty, mimonormové korelované krátkodobé testy na smršťovacích prstencích i situace na nedávno realizovaných CBK v ČR. Článek porovnává vlastnosti cementů a betonů na původní a modernizované dálnici D1 v referenčním úseku Ostředek-Šternov. Zatímco stará D1 sloužila okolo 40 let bez význačnějších projevů povrchových trhlin, nové úseky dálnic budované po roce ~1995 systematicky vykazují poškození betonů trhlinami s kratší životností CBK. Z analýz dat vyplývá, že omezit vznik makrotrhlin v CBK lze použitím pomalutvrdnoucích cementů, pojiv odolnějších k trhlinkování, méně křehkých betonů s vyšší houževnatostí a dotvarováním.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Betonové vozovky 2018
ISBN
978-80-906541-2-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
13
Pages from-to
127-139
Publisher name
Výzkumný ústav maltovin Praha
Place of publication
Praha 5
Event location
Praha
Event date
Nov 8, 2018
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—