All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Stabilization of the trackbed by insertion of a stabilization geocomposite with a hexagonal shape of a geogrid

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00326039" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00326039 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky

  • Original language description

    Technologie spočívá v plošném uložení geokompozitu mezi kolejové lože a příčně ukloněnou podkladní vrstvu, resp. přímo na zemní pláň. Geokompozit složený z hexagonální monolitické geomřížky a separační geotextilie současně plní dvě funkce: 1) stabilizaci kolejového lože prostřednictvím zaklínění zrn kameniva do geomřížky, čímž dochází k omezení vytlačování zrn kolejového lože v příčném směru, snížení svislé deformace kolejového lože a prodloužení intervalu pro úpravu geometrické polohy koleje, 2) zabránění pronikání jemnozrnných částic zeminy ze zemní pláně do kolejového lože, čímž je kolejové lože chráněno před nežádoucí kontaminací snižující schopnost odvádění vody z kolejového lože i tření mezi jednotlivými zrny kameniva. Technologie byla průběžně hodnocena během 2,5letého provozního ověřování v železničním úseku Domažlice – Havlovice.

  • Czech name

    Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky

  • Czech description

    Technologie spočívá v plošném uložení geokompozitu mezi kolejové lože a příčně ukloněnou podkladní vrstvu, resp. přímo na zemní pláň. Geokompozit složený z hexagonální monolitické geomřížky a separační geotextilie současně plní dvě funkce: 1) stabilizaci kolejového lože prostřednictvím zaklínění zrn kameniva do geomřížky, čímž dochází k omezení vytlačování zrn kolejového lože v příčném směru, snížení svislé deformace kolejového lože a prodloužení intervalu pro úpravu geometrické polohy koleje, 2) zabránění pronikání jemnozrnných částic zeminy ze zemní pláně do kolejového lože, čímž je kolejové lože chráněno před nežádoucí kontaminací snižující schopnost odvádění vody z kolejového lože i tření mezi jednotlivými zrny kameniva. Technologie byla průběžně hodnocena během 2,5letého provozního ověřování v železničním úseku Domažlice – Havlovice.

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20101 - Civil engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TE01020168-033/2018

  • Numerical identification

    TE01020168-033/2018

  • Technical parameters

    Byl použit geokompozit Tensar TriAx TX190L-GN s roztečí hexagonu 120 mm a efektivní velikostí otvorů geotextilie 95 µm uložený v šíři 3,8 m do úrovně 40 cm pod ložnou plochu pražce v ose koleje. Dne 19.12.2018 byl uzavřen Protokol o ověření a následném uplatnění technologie č. TE01020168-033/2018 „Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky“ mezi ČVUT, Fakultou stavební a Správou železniční dopravní cesty, s.o. (IČO 70994234).

  • Economical parameters

    V porovnání s tradičním postupem s časově omezenou účinností, spočívajícím v opravě zblácených míst vyčištěním kolejového lože, doplněním chybějícího kameniva do kolejového lože a podbitím koleje, vede nový přístup založený na vložení stabilizačního geokompozitu pod kolejové lože k významnému zvýšení stability geometrických parametrů koleje, prodloužení údržbových cyklů (čištění, podbíjení) a prodloužení životnosti kameniva kolejového lože, resp. snížení degradace zrn kameniva vlivem podbíjení. V případě dobře provedeného opatření je možné dosáhnout značných úspor nákladů na materiál, údržbu i omezení provozu traťového úseku. Vyhodnotit trvanlivost řešení a vyčíslit ekonomický benefit ověřované technologie bude možné až na základě sledování chování konstrukce za delší časový úsek.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    68407700

  • Owner name

    katedra železničních staveb

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence

  • Licence fee requirement

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Web page