Stabilization of the trackbed by insertion of a stabilization geocomposite with a hexagonal shape of a geogrid
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00326039" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00326039 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky
Original language description
Technologie spočívá v plošném uložení geokompozitu mezi kolejové lože a příčně ukloněnou podkladní vrstvu, resp. přímo na zemní pláň. Geokompozit složený z hexagonální monolitické geomřížky a separační geotextilie současně plní dvě funkce: 1) stabilizaci kolejového lože prostřednictvím zaklínění zrn kameniva do geomřížky, čímž dochází k omezení vytlačování zrn kolejového lože v příčném směru, snížení svislé deformace kolejového lože a prodloužení intervalu pro úpravu geometrické polohy koleje, 2) zabránění pronikání jemnozrnných částic zeminy ze zemní pláně do kolejového lože, čímž je kolejové lože chráněno před nežádoucí kontaminací snižující schopnost odvádění vody z kolejového lože i tření mezi jednotlivými zrny kameniva. Technologie byla průběžně hodnocena během 2,5letého provozního ověřování v železničním úseku Domažlice – Havlovice.
Czech name
Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky
Czech description
Technologie spočívá v plošném uložení geokompozitu mezi kolejové lože a příčně ukloněnou podkladní vrstvu, resp. přímo na zemní pláň. Geokompozit složený z hexagonální monolitické geomřížky a separační geotextilie současně plní dvě funkce: 1) stabilizaci kolejového lože prostřednictvím zaklínění zrn kameniva do geomřížky, čímž dochází k omezení vytlačování zrn kolejového lože v příčném směru, snížení svislé deformace kolejového lože a prodloužení intervalu pro úpravu geometrické polohy koleje, 2) zabránění pronikání jemnozrnných částic zeminy ze zemní pláně do kolejového lože, čímž je kolejové lože chráněno před nežádoucí kontaminací snižující schopnost odvádění vody z kolejového lože i tření mezi jednotlivými zrny kameniva. Technologie byla průběžně hodnocena během 2,5letého provozního ověřování v železničním úseku Domažlice – Havlovice.
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TE01020168-033/2018
Numerical identification
TE01020168-033/2018
Technical parameters
Byl použit geokompozit Tensar TriAx TX190L-GN s roztečí hexagonu 120 mm a efektivní velikostí otvorů geotextilie 95 µm uložený v šíři 3,8 m do úrovně 40 cm pod ložnou plochu pražce v ose koleje. Dne 19.12.2018 byl uzavřen Protokol o ověření a následném uplatnění technologie č. TE01020168-033/2018 „Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky“ mezi ČVUT, Fakultou stavební a Správou železniční dopravní cesty, s.o. (IČO 70994234).
Economical parameters
V porovnání s tradičním postupem s časově omezenou účinností, spočívajícím v opravě zblácených míst vyčištěním kolejového lože, doplněním chybějícího kameniva do kolejového lože a podbitím koleje, vede nový přístup založený na vložení stabilizačního geokompozitu pod kolejové lože k významnému zvýšení stability geometrických parametrů koleje, prodloužení údržbových cyklů (čištění, podbíjení) a prodloužení životnosti kameniva kolejového lože, resp. snížení degradace zrn kameniva vlivem podbíjení. V případě dobře provedeného opatření je možné dosáhnout značných úspor nákladů na materiál, údržbu i omezení provozu traťového úseku. Vyhodnotit trvanlivost řešení a vyčíslit ekonomický benefit ověřované technologie bude možné až na základě sledování chování konstrukce za delší časový úsek.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
katedra železničních staveb
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—