All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methodology for application of advanced risk methods in fire risk prediction in road tunnels

Result description

In the presented certified methodology, risk is understood (in terms of quantitative risk analysis (QRA)) as a probable monetary loss caused by a fire in a road tunnel. It is expressed as the product of the probability of occurrence of the event (frequency per year) and the consequence of these events (financial losses). The methodology builds on the QRAM model, developed in collaboration with the OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) and the European Commission, focusing primarily on health damage and loss of life caused by accidents in the transport of dangerous goods. Compared to QRAM a newly proposed applied methodology is aimed at assessing property damage, namely at the tunnel lining during a fire.

Keywords

RiskTraffic flowFire-induced spallingConcreteTunnel liningDamage

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech

  • Original language description

    V předložené certifikované metodice je z hlediska kvantitativní rizikové analýzy (QRA) riziko chápáno jako pravděpodobná peněžní ztráta způsobená požárem v silničním tunelu. Vyjadřuje se jako součin pravděpodobnosti výskytu události (četnosti za rok) a důsledku těchto událostí (finanční ztráty). Metodika navazuje na model QRAM, vytvořený ve spolupráci OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) a Evropské komise, a zaměřený především na škody na zdraví a na ztráty na životech způsobené nehodami při přepravě nebezpečného zboží. Oproti QRAM je nově navržená metodika zaměřená na hodnocení škody na majetku, konkrétně na tunelovém ostění za požáru.

  • Czech name

    Metodika pro uplatnění pokročilých rizikových metod v predikci rizika požáru v silničních tunelech

  • Czech description

    V předložené certifikované metodice je z hlediska kvantitativní rizikové analýzy (QRA) riziko chápáno jako pravděpodobná peněžní ztráta způsobená požárem v silničním tunelu. Vyjadřuje se jako součin pravděpodobnosti výskytu události (četnosti za rok) a důsledku těchto událostí (finanční ztráty). Metodika navazuje na model QRAM, vytvořený ve spolupráci OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), PIARC (World Road Association) a Evropské komise, a zaměřený především na škody na zdraví a na ztráty na životech způsobené nehodami při přepravě nebezpečného zboží. Oproti QRAM je nově navržená metodika zaměřená na hodnocení škody na majetku, konkrétně na tunelovém ostění za požáru.

Classification

  • Type

    NmetC - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20101 - Civil engineering

Result continuities

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TE01020168V080

  • Regulation ID

    56/2019-710-VV/1

  • Technical parameters

    Smlouva o spolupráci a využití výsledků výzkumu, vývoje a inovací při řešení projektu TE01020168 „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)“ byla podepsána mezi ČVUT v Praze, Skanska, a.s., VUT v Brně a dalšími účastníky v roce 2013.

  • Economical parameters

    Vzhledem k nejistotám spojeným s rizikem škody způsobené požárem v tunelech rozdílných velikostí, jakož i s přihlédnutím k rozdílným přístupům dvou základních subjektů - investora a dodavatele – k riziku (např. averze vůči možné ztrátě), budou se ekonomické přínosy metodiky případ od případu lišit. Je při tom důležité položit důraz na komplexnost takových odhadů. Z uvedeného je zřejmé, že jakýkoliv číselný odhad ekonomického přínosu metodiky může být jen orientační. Uvážíme-li, že cena velkého objektu, např. tunelového komplexu Blanka v Praze, se pohybuje v řádu desítek miliard Kč, pak střízlivý odhad, že by správná aplikace přinesla objektivně podloženou úsporu jednoho procenta ceny stavby, vede k částce v řádu stovek milionů Kč v závislosti na referenční době T. Při těchto kalkulacích bereme v úvahu jen náklady nezbytné na opravu poškozeného tunelu či náklady na realizaci zmírňujících opatření vůči důsledkům požáru.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, PO BOX 9, 110 15 Praha 1

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů

Basic information

Result type

NmetC - Methodology certified by the authorised body

NmetC

OECD FORD

Civil engineering

Year of implementation

2019