Precast concrete pavement system
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00341506" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00341506 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT" target="_blank" >https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců
Original language description
Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.
Czech name
Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců
Czech description
Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TH02010375" target="_blank" >TH02010375: Development of prefabricated parts intended for the construction of prefabricated airport runways</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
341506_OVT
Numerical identification
TH02010375-V2
Technical parameters
Navržený systém dlážděné vozovky slouží pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Jedná se zejména o odstavné plochy letadel, odbavovací plochy a vozovky s nízkou rychlostí pojezdu. Konstrukce vozovky se skládá z následujících vrstev: ▪ 400 mm – dvouvrstvý kryt vozovky z prefabrikovaných dílců ▪ 20 mm – rychle tuhnoucí cementová malta ▪ 300 mm – vláknobeton s plnou náhradou přírodního kameniva ▪ 280 mm – zhutněný betonový recyklát 0-64 mm ▪ zemní pláň Pilotní výstavba a dosavadní zkušenosti s provozem vozovky ukazují na skutečnost, že systém vyniká zejména rychlostí výstavby, která je oproti běžným vozovkám s cementobetonovým krytem efektivnější. Důvodem je rychlá montáž dlážděného krytu vozovky, který může být okamžitě vystaven provozu. Skutečnost, že se dílce skládají do ucelené plochy, však vyžaduje značnou technologickou kázeň, aby byly splněny vysoké požadavky na geometrickou přesnost vyrovnávací vrstvy z cementové malty a samotných prefabrikovaných dílců.
Economical parameters
Náklady spojené s výstavbou a údržbou vozovky se odvíjí od aktuální ceny materiálů a služeb, které se nepřetržitě mění. Z dlouhodobého hlediska tak nelze jednoznačně určit finanční potenciál systému oproti běžným vozovkám. Základní benefit systému spočívá ve využití betonové recyklátu pro výstavbu podkladních vrstev krytu vozovky. Tím lze výrazně snížit náklady za pořízení přírodního kameniva. Za přínosné lze považovat i skutečnost, že uplatněním betonového recyklátu se snižují poměrně vysoké náklady spojené se skládkováním a negativní dopad na životní prostředí. Výstavbu nových vozovek a opravu stávajících lze dosáhnout v krátkém časovém období a tím snížit výdaje spojené s přerušením nebo omezením leteckého provozu. Předkládaná finanční analýza vychází z aktuálních cen v letech 2018 - 2019 a je vytvořena podle skutečných nákladů na vytvoření zkušebního úseku. Náklady spojené s výstavbou vozovky se pohybují okolo 5 500,- Kč/m2.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
katedra betonových a zděných konstrukcí
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT