All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Precast concrete pavement system

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00341506" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00341506 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT" target="_blank" >https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců

  • Original language description

    Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.

  • Czech name

    Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců

  • Czech description

    Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20101 - Civil engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TH02010375" target="_blank" >TH02010375: Development of prefabricated parts intended for the construction of prefabricated airport runways</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    341506_OVT

  • Numerical identification

    TH02010375-V2

  • Technical parameters

    Navržený systém dlážděné vozovky slouží pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Jedná se zejména o odstavné plochy letadel, odbavovací plochy a vozovky s nízkou rychlostí pojezdu. Konstrukce vozovky se skládá z následujících vrstev: ▪ 400 mm – dvouvrstvý kryt vozovky z prefabrikovaných dílců ▪ 20 mm – rychle tuhnoucí cementová malta ▪ 300 mm – vláknobeton s plnou náhradou přírodního kameniva ▪ 280 mm – zhutněný betonový recyklát 0-64 mm ▪ zemní pláň Pilotní výstavba a dosavadní zkušenosti s provozem vozovky ukazují na skutečnost, že systém vyniká zejména rychlostí výstavby, která je oproti běžným vozovkám s cementobetonovým krytem efektivnější. Důvodem je rychlá montáž dlážděného krytu vozovky, který může být okamžitě vystaven provozu. Skutečnost, že se dílce skládají do ucelené plochy, však vyžaduje značnou technologickou kázeň, aby byly splněny vysoké požadavky na geometrickou přesnost vyrovnávací vrstvy z cementové malty a samotných prefabrikovaných dílců.

  • Economical parameters

    Náklady spojené s výstavbou a údržbou vozovky se odvíjí od aktuální ceny materiálů a služeb, které se nepřetržitě mění. Z dlouhodobého hlediska tak nelze jednoznačně určit finanční potenciál systému oproti běžným vozovkám. Základní benefit systému spočívá ve využití betonové recyklátu pro výstavbu podkladních vrstev krytu vozovky. Tím lze výrazně snížit náklady za pořízení přírodního kameniva. Za přínosné lze považovat i skutečnost, že uplatněním betonového recyklátu se snižují poměrně vysoké náklady spojené se skládkováním a negativní dopad na životní prostředí. Výstavbu nových vozovek a opravu stávajících lze dosáhnout v krátkém časovém období a tím snížit výdaje spojené s přerušením nebo omezením leteckého provozu. Předkládaná finanční analýza vychází z aktuálních cen v letech 2018 - 2019 a je vytvořena podle skutečných nákladů na vytvoření zkušebního úseku. Náklady spojené s výstavbou vozovky se pohybují okolo 5 500,- Kč/m2.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    68407700

  • Owner name

    katedra betonových a zděných konstrukcí

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page

    https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT