All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Station Buildings of Mixed or Passenger Railway Stations – the Transformation of their Role in the 21st Century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00354761" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00354761 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/68407700:21260/21:00354761

  • Result on the web

    <a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=637&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=637&db=csupuzemi_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výpravní budovy smíšených nebo osobních železničních stanic – proměna jejich role ve 21. století

  • Original language description

    Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb cestujícím a přepravcům a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.

  • Czech name

    Výpravní budovy smíšených nebo osobních železničních stanic – proměna jejich role ve 21. století

  • Czech description

    Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb cestujícím a přepravcům a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Člověk, stavba a územní plánování 14

  • ISBN

    978-80-01-06893-9

  • ISSN

    2336-7687

  • e-ISSN

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    188-210

  • Publisher name

    Fakulta stavební

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha online

  • Event date

    Nov 11, 2020

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article