Simulation of a Small Turbocharged Gasoline Engine in Transient Operation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F04%3A02100807" target="_blank" >RIV/68407700:21220/04:02100807 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Simulation of a Small Turbocharged Gasoline Engine in Transient Operation
Original language description
The paper describes experience obtained with a GT-Power code used for a downsized turbocharged gasoline engine modeling. The steady-performance model, calibrated by preliminary experiments, has been modified to the transient response one. Knock limit prediction has been used for compression ratio and boost pressure optimization. New authors' models have been developed for extrapolation of compressor and turbine maps to cover the field of operation modes during a typical transient response. GT-Power control elements ensured a realistic engine response to accelerator, brake or clutch positions. The Driver element could drive various speed schedules such as maximum acceleration mode, engine braking mode or the European fuel-consumption/emission test.
Czech name
Simulace přechodových režimů maloobjemového přeplňovaného zážehového motoru
Czech description
Práce se zabývá simulací přechodových režimů maloobjemového přeplňovaného zážehového motoru v programu GT-Power. Základní model byl kalibrován na základě ustálených režimů a dále modifikován pro simulaci přechodových režimů. Kompresní poměr, plnicí tlaka předstih zážehu byl limitován klepáním, které bylo zahrnuto formou zjenodušeného modelu. Reálné chování soustavy se řídící jednotkou bylo provedeno prostřednictvím kontrolních prvků obsažených v GT-Power.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LN00B073" target="_blank" >LN00B073: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Engineering</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Modelling of Spark Ignition Engines
ISBN
0-7680-1366-6
Number of pages of the result
11
Pages from-to
10-20
Number of pages of the book
—
Publisher name
SAE International
Place of publication
Warrendale, PA 15096
UT code for WoS chapter
—