High-Frequency Unsteady Radial Turbine Map Approximation and Extrapolation by 1-D simulation using GT Power Modules
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152260" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152260 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
High-Frequency Unsteady Radial Turbine Map Approximation and Extrapolation by 1-D simulation using GT Power Modules
Original language description
Experiment based turbine map consists in reduced mass flow rate or isentropic efficiency in dependence on pressure ratio close to optimum reduced speed (blade tip speed ratio). It is described and parametrized by the new fully-unsteady 1-D model of 10 calibration parameters - SAE 2002-01- 0377 based on GT Power unsteady flow modules. The best fitting is possible using optimizer - SAE 2008-01-0295. The model is directly built-in in GT Power without using lumped-parameter turbine maps. The calibration isdone simulating steady-operation at turbocharger test-rig in GT Power and comparing the results to steady-operation turbine map. The results are suitable for extrapolation to broad range of blade tip speed ratios and may be used in 1-D engine simulations, especially at transient operation.
Czech name
Plně nestacionární 1-D simulace charakteristiky radiální turbiny turbodmychadla za vysokých frekvencí pulsací použitím modulů GT Power
Czech description
Náhrada experimentálně zjištěné charakteristiky radiální turbiny v blízkosti optimálního rychlostního poměru pomocí nového plně nestacionárního 1-D modelu o 10 kalibračních parametrech. Jejich hodnoty mohou být zjištěny optimalizací poté, co je nová procedura, využívající solver GT Power, implementována do GT Suite a provozována na simulovaném stanovišti pro zkoušení turbodmychadel. Výsledky respektují plně nestacionární provoz turbiny a jsou vhodné pro extrapolaci do velmi odlišných rychlostních poměrů. Výhodné použití při 1-D simulaci přechodových režimů.
Classification
Type
R - Software
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
RAD_TUR_2008.gtm
Technical parameters
GT Suite v. 6.2
Economical parameters
—
Owner IČO
68407700
Owner name
ČVUT, Fakulta strojní