Emissions from inland vessels at the Smichov lock in Prague, Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00332284" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00332284 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Emise z lodní dopravy v oblasti Plavební komory Smíchov
Original language description
Na základě měření koncentrací částic a plynných znečišťujících látek byly stanoveny emisní faktory, vyjádřené na kg paliva, lodí projíždějících Plavební komorou Smíchov. Zjištěné emise částic a oxidů dusíku poukázaly na to, že mezi motory jsou podstatné rozdíly co do stáří i technického stavu. Mnohé motory viditelně kouří, což je zjevnou známkou neuspokojivého technického stavu. Rovněž byla vyhodnocena měření částic prováděná Ústavem chemických procesů. Lze očekávat, že v oblasti plavební komory je zhoršená kvalita ovzduší, obdobně jako podél horších případů frekventovaných silnic. Relativně velmi vysoké koncentrace částic (počet částic v cm3 vzduchu) byly zaznamenány ve velíně plavební komory a rovněž v blízkosti přístaviště lodí. Technologické řešení alespoň podstatné části problému je známo, a alespoň někteří provozovatelé mají snahu problém řešit. Některé lodě již byly, z vlastního podnětu a na vlastní náklady provozovatelů, vybaveny novými motory s podstatně nižší spotřebou paliva i emisemi. Lze očekávat, že velmi podstatného snížení emisí lze dosáhnout v první řadě zlepšením technického stavu (opravy, pečlivá údržba). Dalšího podstatného snížení emisí lze dosáhnout buď náhradou motorů za novější s nižšími emisemi, nebo dodatečnou montáží filtrů částic. (Lze uvažovat o výjimce pro dobové motory plavidel historické hodnoty.) Pro ověření technického stavu je třeba provádět průběžné/pravidelné technické/emisní kontroly. Emisní kontroly nejsou prováděny a pravděpodobně ani nejsou vyžadovány legislativou.
Czech name
Emise z lodní dopravy v oblasti Plavební komory Smíchov
Czech description
Na základě měření koncentrací částic a plynných znečišťujících látek byly stanoveny emisní faktory, vyjádřené na kg paliva, lodí projíždějících Plavební komorou Smíchov. Zjištěné emise částic a oxidů dusíku poukázaly na to, že mezi motory jsou podstatné rozdíly co do stáří i technického stavu. Mnohé motory viditelně kouří, což je zjevnou známkou neuspokojivého technického stavu. Rovněž byla vyhodnocena měření částic prováděná Ústavem chemických procesů. Lze očekávat, že v oblasti plavební komory je zhoršená kvalita ovzduší, obdobně jako podél horších případů frekventovaných silnic. Relativně velmi vysoké koncentrace částic (počet částic v cm3 vzduchu) byly zaznamenány ve velíně plavební komory a rovněž v blízkosti přístaviště lodí. Technologické řešení alespoň podstatné části problému je známo, a alespoň někteří provozovatelé mají snahu problém řešit. Některé lodě již byly, z vlastního podnětu a na vlastní náklady provozovatelů, vybaveny novými motory s podstatně nižší spotřebou paliva i emisemi. Lze očekávat, že velmi podstatného snížení emisí lze dosáhnout v první řadě zlepšením technického stavu (opravy, pečlivá údržba). Dalšího podstatného snížení emisí lze dosáhnout buď náhradou motorů za novější s nižšími emisemi, nebo dodatečnou montáží filtrů částic. (Lze uvažovat o výjimce pro dobové motory plavidel historické hodnoty.) Pro ověření technického stavu je třeba provádět průběžné/pravidelné technické/emisní kontroly. Emisní kontroly nejsou prováděny a pravděpodobně ani nejsou vyžadovány legislativou.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
10509 - Meteorology and atmospheric sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LO1311" target="_blank" >LO1311: Development of Vehicle Centre of Sustainable Mobility</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
22
Place of publication
—
Publisher/client name
MČ Praha 5
Version
—