All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Functional sample of a full-size engine with a scavenged pre-chamber

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00335770" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00335770 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Funkční vzorek plnorozměrového motoru s vyplachovanou předkomůrkou

  • Original language description

    Plnorozměrový plynový přeplňovaný motor s nepřímým zážehem s vyplachovanými předkomůrkami. Energetické a environmentální parametry motoru byly optimalizovány na motorovém brzdovém stanovišti v ustálených stavech v plném otáčkovém rozsahu při různém nastavení složení směsi, předstihu zážehu a různém nastavení rozváděcích lopatek turbíny turbodmychadla. Zatím motor není osazen katalyzátorem pro dodatečnou úpravu spalin. Pro dosažení vysoké měrné výkonnosti motoru lze v režimech vysokého zatížení motor provozovat se stechiometrickou směsí. V tomto režimu lze pro dodatečné ošetření spalin využít třícestný katalyzátor. V nižších a středních zatíženích lze motor provozovat v režimu chudého - nízkoteplotního spalování s nízkými emisemi oxidů dusíku v surových spalinách bez potřeby dodatečného snižování emise oxidů dusíku. Katalyzátor v tomto režimu pracuje pouze v oxidačním módu.

  • Czech name

    Funkční vzorek plnorozměrového motoru s vyplachovanou předkomůrkou

  • Czech description

    Plnorozměrový plynový přeplňovaný motor s nepřímým zážehem s vyplachovanými předkomůrkami. Energetické a environmentální parametry motoru byly optimalizovány na motorovém brzdovém stanovišti v ustálených stavech v plném otáčkovém rozsahu při různém nastavení složení směsi, předstihu zážehu a různém nastavení rozváděcích lopatek turbíny turbodmychadla. Zatím motor není osazen katalyzátorem pro dodatečnou úpravu spalin. Pro dosažení vysoké měrné výkonnosti motoru lze v režimech vysokého zatížení motor provozovat se stechiometrickou směsí. V tomto režimu lze pro dodatečné ošetření spalin využít třícestný katalyzátor. V nižších a středních zatíženích lze motor provozovat v režimu chudého - nízkoteplotního spalování s nízkými emisemi oxidů dusíku v surových spalinách bez potřeby dodatečného snižování emise oxidů dusíku. Katalyzátor v tomto režimu pracuje pouze v oxidačním módu.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TG02010033" target="_blank" >TG02010033: InovaFOND</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TG02010033-2019V002

  • Numerical identification

    TG02010033-2019V002

  • Technical parameters

    Motor zážehový plynový, vícepalivový, přeplňovaný turbodmychadlem s VTG. Vrtání válce 102 mm, zdvih pístu 120 mm, předpokládaný výkon 120 kW @2600 min-1. Na funkčním vzorku motoru s vyplachovanou předkomůrkou bylo při měření v ustálených stavech v otáčkovém rozsahu 1000 - 2400 min-1 při plně otevřené škrticí klapce, plně otevřeném rozváděcím ústrojí turbiny s variabilní geometrií a při součiniteli přebytku vzduchu lambda = 1.7 dosaženo 5 až 12% snížení měrné spotřeby energie oproti výchozímu stavu tj. motoru s klasickou zapalovací svíčkou. Dále je predikované 5% snížení emise CO2 oproti motoru s konvenčním zapalovacím systémem v cyklu WHTC. Potenciál pro cca 12% snížení emise CO2 n nestacionárním cyklu v případě použití vodíku pro vyplachování předkomůrky. Systém je připraven pro masivnější nasazení vodíku jako paliva v dopravě, bude-li zajištěna tankovací infrastruktura.

  • Economical parameters

    Odhaduje se dosažení 3% úspory paliva oproti současnému nejlepšímu stavu.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    68407700

  • Owner name

    České vysoké učení technické v Praze

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Web page