Changes of Environmental Behavior of a Low Load Engine due to Mixture Temperature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F07%3A02135806" target="_blank" >RIV/68407700:21220/07:02135806 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Changes of Environmental Behavior of a Low Load Engine due to Mixture Temperature
Original language description
Within the framework of research and development (R&D) activities on a four-cylinder internal combustion (IC) spark-ignition (SI) engine, a study of the engine in a low load condition was performed. The article deals with the environmental properties ofthe SI engine working with increased mixture temperature at very low load at a specific setting of the lambda-control loop. Increased mixture temperature results in an increase of the NO content in exhaust gas upstream of the catalyst. This increased content of NO caused only a negligible increase in the NO content downstream of the catalyst (with a fixed setting of the lambda-control loop). Further, it has been observed that heating-up the mixture itself has no negative influence on the emission of COand CH4.
Czech name
Změny emisních parametrů motoru v nízkém zatížení vlivem teploty směsi
Czech description
V rámci R&D aktivit na čtyřválcovém zážehovém motoru v nízkém zatížení byl také proveden výzkum vlivu teploty nasávané směsi na emisní parametry motoru při určitém nastavení lambda-regulace. Obsahem tohoto článku bude zejména popis změn emisních parametrů motoru v režimu nízkého zatížení vlivem zvyšování teploty nasávané směsi. Z naměřených dat vyplývá, že zvýšení teploty směsi má vliv především na zvýšení obsahu NO ve výfukových plynech před katalyzátorem. Jak dále vyplývá z naměřených dat, při neměnném nastavení parametrů lambda-regulace, se zvýšený obsah NO před katalyzátorem projevil pouze zanedbatelným zvýšením NO za katalyzátorem (o 1 až 2 ppm). Dále se zjistilo, že zvyšováním teploty směsi se systematicky zvyšuje jenom technická účinnost katalyzátoru pro NO. Samotný ohřev směsi nemá negativní vliv ani na emise CO a CH4 a ani na technickou účinnost katalyzátoru pro tyto složky.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
23-29
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—