All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

| Scaled model of two-axle railway bogie for verifying the functionality of the active wheelset steering system

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00346104" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00346104 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí

  • Original language description

    Model dvounápravového podvozku v měřítku 1:3,5 je určen pro experimenty na kladkovém stavu a je vybaven systémem aktivního natáčení náprav. Jako aktuátor je použit servomotor, který pomocí mechanismu složeného z převodu ozubeným řemenem a táhel natáčí dvojkolí kolem svislé osy z vzhledem k rámu podvozku. Každé dvojkolí je vybaveno vlastním aktuátorem a je možné řídit ho samostatně. Podvozek a kladkový stav jsou vybaveny senzory pro měření úhlu natočení dvojkolí vzhledem k rámu podvozku, příčné polohy dvojkolí vzhledem k ose koleje, poloměru oblouku trtati, velikosti nevyrovnaného příčného zrychlení, rychlosti jízdy a velikosti rámových a vodících sil. Signály z čidel jsou zpracovávány v reálném čase a zaznamenávány s využitím hardwarové platformy NI cRIO a software LabView. cRIO slouží zároveň jako kontrolér systému aktivního natáčení dvojkolí. Ovládání úhlu natočení dvojkolí je realizováno pomocí analogových napěťových signálů, které jsou přivedeny z kontroléru na vstup servoměniče.

  • Czech name

    Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí

  • Czech description

    Model dvounápravového podvozku v měřítku 1:3,5 je určen pro experimenty na kladkovém stavu a je vybaven systémem aktivního natáčení náprav. Jako aktuátor je použit servomotor, který pomocí mechanismu složeného z převodu ozubeným řemenem a táhel natáčí dvojkolí kolem svislé osy z vzhledem k rámu podvozku. Každé dvojkolí je vybaveno vlastním aktuátorem a je možné řídit ho samostatně. Podvozek a kladkový stav jsou vybaveny senzory pro měření úhlu natočení dvojkolí vzhledem k rámu podvozku, příčné polohy dvojkolí vzhledem k ose koleje, poloměru oblouku trtati, velikosti nevyrovnaného příčného zrychlení, rychlosti jízdy a velikosti rámových a vodících sil. Signály z čidel jsou zpracovávány v reálném čase a zaznamenávány s využitím hardwarové platformy NI cRIO a software LabView. cRIO slouží zároveň jako kontrolér systému aktivního natáčení dvojkolí. Ovládání úhlu natočení dvojkolí je realizováno pomocí analogových napěťových signálů, které jsou přivedeny z kontroléru na vstup servoměniče.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20302 - Applied mechanics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TN01000026/2- V1

  • Numerical identification

    TN01000026/Z20-16 U12120 FS ČVUT

  • Technical parameters

    Měřítko experimentálního podvozku ... 1/3,5 Maximální úhel natočení dvojkolí kolem svislé osy ... 4stupně Maximální moment působící na dvojkolí kolem svislé osy ... 830 Nm Aktuátor ... PSM servomotor CTM 408 + Driver CT Unidrive SP Způsob regulace ... polohová / momentová

  • Economical parameters

    Experimentální podvozek je způsobilý k provádění fyzických experimentů na kladkovém stavu zaměřených na posuzování vlivu aktivního natáčení náprav kolejového vozidla na jízdní dynamiku. Z ekonomického hlediska je provedení experimentu s využitím tohoto zařízení řádově méně nákladné v porovnání s traťovou zkouškou, kde pouze pronájem trati Železničního zkušebního okruhu stojí několik desítek tisíc Kč za hodinu. Náklady na provedení traťových zkoušek se tak pohybují řádově v milionech Kč. Oproti tomu experiment realizovaný s využitím nově vyvinutého zařízení je spojen pouze s minimálními náklady na energii. Nevyžaduje náročnou logistiku spojenou s pronájmem trati, přípravou vozidla, zajištěním bezpečnosti zkoušky apod.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    68407700

  • Owner name

    ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page