| Scaled model of two-axle railway bogie for verifying the functionality of the active wheelset steering system
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00346104" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00346104 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí
Original language description
Model dvounápravového podvozku v měřítku 1:3,5 je určen pro experimenty na kladkovém stavu a je vybaven systémem aktivního natáčení náprav. Jako aktuátor je použit servomotor, který pomocí mechanismu složeného z převodu ozubeným řemenem a táhel natáčí dvojkolí kolem svislé osy z vzhledem k rámu podvozku. Každé dvojkolí je vybaveno vlastním aktuátorem a je možné řídit ho samostatně. Podvozek a kladkový stav jsou vybaveny senzory pro měření úhlu natočení dvojkolí vzhledem k rámu podvozku, příčné polohy dvojkolí vzhledem k ose koleje, poloměru oblouku trtati, velikosti nevyrovnaného příčného zrychlení, rychlosti jízdy a velikosti rámových a vodících sil. Signály z čidel jsou zpracovávány v reálném čase a zaznamenávány s využitím hardwarové platformy NI cRIO a software LabView. cRIO slouží zároveň jako kontrolér systému aktivního natáčení dvojkolí. Ovládání úhlu natočení dvojkolí je realizováno pomocí analogových napěťových signálů, které jsou přivedeny z kontroléru na vstup servoměniče.
Czech name
Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí
Czech description
Model dvounápravového podvozku v měřítku 1:3,5 je určen pro experimenty na kladkovém stavu a je vybaven systémem aktivního natáčení náprav. Jako aktuátor je použit servomotor, který pomocí mechanismu složeného z převodu ozubeným řemenem a táhel natáčí dvojkolí kolem svislé osy z vzhledem k rámu podvozku. Každé dvojkolí je vybaveno vlastním aktuátorem a je možné řídit ho samostatně. Podvozek a kladkový stav jsou vybaveny senzory pro měření úhlu natočení dvojkolí vzhledem k rámu podvozku, příčné polohy dvojkolí vzhledem k ose koleje, poloměru oblouku trtati, velikosti nevyrovnaného příčného zrychlení, rychlosti jízdy a velikosti rámových a vodících sil. Signály z čidel jsou zpracovávány v reálném čase a zaznamenávány s využitím hardwarové platformy NI cRIO a software LabView. cRIO slouží zároveň jako kontrolér systému aktivního natáčení dvojkolí. Ovládání úhlu natočení dvojkolí je realizováno pomocí analogových napěťových signálů, které jsou přivedeny z kontroléru na vstup servoměniče.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20302 - Applied mechanics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TN01000026/2- V1
Numerical identification
TN01000026/Z20-16 U12120 FS ČVUT
Technical parameters
Měřítko experimentálního podvozku ... 1/3,5 Maximální úhel natočení dvojkolí kolem svislé osy ... 4stupně Maximální moment působící na dvojkolí kolem svislé osy ... 830 Nm Aktuátor ... PSM servomotor CTM 408 + Driver CT Unidrive SP Způsob regulace ... polohová / momentová
Economical parameters
Experimentální podvozek je způsobilý k provádění fyzických experimentů na kladkovém stavu zaměřených na posuzování vlivu aktivního natáčení náprav kolejového vozidla na jízdní dynamiku. Z ekonomického hlediska je provedení experimentu s využitím tohoto zařízení řádově méně nákladné v porovnání s traťovou zkouškou, kde pouze pronájem trati Železničního zkušebního okruhu stojí několik desítek tisíc Kč za hodinu. Náklady na provedení traťových zkoušek se tak pohybují řádově v milionech Kč. Oproti tomu experiment realizovaný s využitím nově vyvinutého zařízení je spojen pouze s minimálními náklady na energii. Nevyžaduje náročnou logistiku spojenou s pronájmem trati, přípravou vozidla, zajištěním bezpečnosti zkoušky apod.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
—