VTOL drone for monitoring the traffic situation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356172" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356172 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace
Original language description
Dron byl navržen na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem je koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius. Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných vrtulí. V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního potom dojde k překlopení vrtulí do svislé polohy a přední motory následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Dron má rozpětí křídel 4,5m a vzletovou hmotnost 24kg.
Czech name
Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace
Czech description
Dron byl navržen na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem je koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius. Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných vrtulí. V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního potom dojde k překlopení vrtulí do svislé polohy a přední motory následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Dron má rozpětí křídel 4,5m a vzletovou hmotnost 24kg.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TH04010485" target="_blank" >TH04010485: Means of safety of road transport vehicles, infrastructure and processes, automation methods of traffic information validation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
2021_FVZ_12112/001
Numerical identification
2021_FVZ_12112/001
Technical parameters
Jedná se o letoun typu samokřídlo kategorie VTOL. Rozpětí letounu je 4,5m a vzletová hmotnost 24kg. Letoun je vybaven čtveřicí elektromotorů umožňujících vertikální vzlet a přechod do horizontálního letu. Letoun je vybaven stabilizovanou kamerou a systémem pro přenos dat dron-pozemní stanice.
Economical parameters
Celkové pořizovací náklady včetně nákladů na materiál a nákladů na lidské zdroje v rámci vývoje a stavby dronu činí 3 500 000Kč.
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
České vysoké učení technické v Praze v Praze, Fakulta strojní
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Web page
—