All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

VTOL drone for monitoring the traffic situation

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356172" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356172 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace

  • Original language description

    Dron byl navržen na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem je koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius. Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných vrtulí. V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního potom dojde k překlopení vrtulí do svislé polohy a přední motory následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Dron má rozpětí křídel 4,5m a vzletovou hmotnost 24kg.

  • Czech name

    Dron kategorie VTOL pro monitorování stavu dopravní situace

  • Czech description

    Dron byl navržen na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem je koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius. Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných vrtulí. V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního potom dojde k překlopení vrtulí do svislé polohy a přední motory následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Dron má rozpětí křídel 4,5m a vzletovou hmotnost 24kg.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TH04010485" target="_blank" >TH04010485: Means of safety of road transport vehicles, infrastructure and processes, automation methods of traffic information validation</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    2021_FVZ_12112/001

  • Numerical identification

    2021_FVZ_12112/001

  • Technical parameters

    Jedná se o letoun typu samokřídlo kategorie VTOL. Rozpětí letounu je 4,5m a vzletová hmotnost 24kg. Letoun je vybaven čtveřicí elektromotorů umožňujících vertikální vzlet a přechod do horizontálního letu. Letoun je vybaven stabilizovanou kamerou a systémem pro přenos dat dron-pozemní stanice.

  • Economical parameters

    Celkové pořizovací náklady včetně nákladů na materiál a nákladů na lidské zdroje v rámci vývoje a stavby dronu činí 3 500 000Kč.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    68407700

  • Owner name

    České vysoké učení technické v Praze v Praze, Fakulta strojní

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

    N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek

  • Web page