Turbulence Modelling for Attitude Evaluation Purposes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F08%3A03146845" target="_blank" >RIV/68407700:21230/08:03146845 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Turbulence Modelling for Attitude Evaluation Purposes
Original language description
This paper deals with modelling methods used to develop a suitable turbulence model for a conventional Kalman filter. The Kalman filter serves in this case as an estimator for aircraft attitude evaluation that is based on a new approach of gravitationalacceleration sensing. Hence, the designed turbulence model was augmented with accelerometer noise models. These noise models were created according to power spectral density analysis of their output signals. The influence of turbulence on the accelerometer signal as well as the sensor bias and drift were successfully compensated to obtain the desired gravitational component of the acceleration. The signal was estimated with satisfactory precision and evaluated by the Kalman filter covariance analysis.
Czech name
Modelování turbulencí za účelem vyhodnocení úhlů náklonu
Czech description
Tento dokument pojednává o metodách matematického modelování použitých k vývoji vhodného modelu turbulencí pro Kalmanův filtr. Kalmanův filtr v tomto případě slouží jako estimátor úhlů náklonu letadla, který je postaven na novém postupu měření a vyhodnocování gravitačního zrychlení. Z tohoto důvodu byl navržený model turbulencí sloučen s modely šumu akcelerometrů. Tyto šumové modely byly navrženy na základě analýzy výkonové spektrální hustoty jejich výstupních signálů. Vliv turbulencí na signál akcelerometru stejně jako bias a drift senzoru byly ve výsledku kompenzovány, aby bylo možné získat požadovanou složku gravitačního zrychlení. Signál byl odhadnut s uspokojivou přesností a vyhodnocen pomocí kovarianční analýzy Kalmanova filtru.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník z 8. mezinárodní vědecké konference Měření, diagnostika a spolehlivost palubních soustav letadel
ISBN
978-80-7231-555-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
—
Publisher name
Univerzita obrany, Fakulta vojenských technologií
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Oct 22, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—