INFORMATION POWER AND CYBERNETIC CAUSES OF RAIL ACCIDENTS
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F17%3A00317114" target="_blank" >RIV/68407700:21260/17:00317114 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Informační výkon a kybernetické příčiny dopravních nehod
Original language description
Inženýrské disciplíny zaměřené na zajištění bezpečnosti drah a drážních systémů mají dlouholetou tradici, a to již o od počátku provozování dráhy, v České republice od devatenáctého století. Zajištění provozu drah a jeho zabezpečení je v současnosti díky neustálému zvyšování nároků okolních systémů závislé na informačních systémech. I tímto se drážní systémy stávají stále více složitějšími systémy systémů, s nespočetným množstvím různých typů vazeb a toků, které jsou provozovány různými, více či méně vzájemně propojenými subjekty. Především v případě nepředvídatelných, anebo v praxi dosud neznámých okolních podmínek, například v případě provozních odchylek nebo abnormálních či kritických podmínek okolí zapříčiněnými výskytem různých typů pohrom, se předmětné systémy stávají vysoce zranitelnými. Některé části a objekty drážních systémů tvoří kritickou infrastrukturu, kde jsou uvedené zranitelnosti krajně nebezpečné, protože dále vedou k selháním kritické infrastruktury a eskalaci problémů, kaskádovým efektům apod. Analýza kořenových příčin železničních nehod v ČR ukázala, že mnoho nehod již bylo zapříčiněno kybernetickými vazbami v systémech řízení. Proto předložená práce, na základě dvou případových studií železničních nehod, aplikuje znalosti z teorie informací a informačního výkonu na železniční systémy, a na základě analogií k technickým zařízením navrhuje opatřené ke zvýšení kybernetického zabezpečení drážních systémů, což vede k celkovému zvýšení bezpečnosti drah.
Czech name
Informační výkon a kybernetické příčiny dopravních nehod
Czech description
Inženýrské disciplíny zaměřené na zajištění bezpečnosti drah a drážních systémů mají dlouholetou tradici, a to již o od počátku provozování dráhy, v České republice od devatenáctého století. Zajištění provozu drah a jeho zabezpečení je v současnosti díky neustálému zvyšování nároků okolních systémů závislé na informačních systémech. I tímto se drážní systémy stávají stále více složitějšími systémy systémů, s nespočetným množstvím různých typů vazeb a toků, které jsou provozovány různými, více či méně vzájemně propojenými subjekty. Především v případě nepředvídatelných, anebo v praxi dosud neznámých okolních podmínek, například v případě provozních odchylek nebo abnormálních či kritických podmínek okolí zapříčiněnými výskytem různých typů pohrom, se předmětné systémy stávají vysoce zranitelnými. Některé části a objekty drážních systémů tvoří kritickou infrastrukturu, kde jsou uvedené zranitelnosti krajně nebezpečné, protože dále vedou k selháním kritické infrastruktury a eskalaci problémů, kaskádovým efektům apod. Analýza kořenových příčin železničních nehod v ČR ukázala, že mnoho nehod již bylo zapříčiněno kybernetickými vazbami v systémech řízení. Proto předložená práce, na základě dvou případových studií železničních nehod, aplikuje znalosti z teorie informací a informačního výkonu na železniční systémy, a na základě analogií k technickým zařízením navrhuje opatřené ke zvýšení kybernetického zabezpečení drážních systémů, což vede k celkovému zvýšení bezpečnosti drah.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Řízení rizik procesů spojených s technickými díly
ISBN
978-80-01-06351-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
16
Pages from-to
44-59
Publisher name
ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Dec 7, 2017
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—