All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Application of Quantitative Microfractography in Damage-Tolerance and Fatigue Evaluation of Wing Spar

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F04%3A04099779" target="_blank" >RIV/68407700:21340/04:04099779 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Application of Quantitative Microfractography in Damage-Tolerance and Fatigue Evaluation of Wing Spar

  • Original language description

    Experimental study was focused on the fatigue crack propagation in the model specimen the geometry of which corresponds to the Ayres Loadmaster LM 200 wing spar. During the high-cycle full-scale fatigue test, the monotonic four point cyclic bending was applied. Fatigue crack growth in the spar web was visual monitored, but the measurement was impossible so far the flange plate covers the web. The limited macroscopic data set was completed by the fractographic reconstitution of fatigue crack history based on the striation spacing measurement. During the fractographic data processing, various hypotheses were applied. Synthesis of macroscopic data with the fractographic ones gives detailed information on the real course of the fatigue process in the critical area (e.g., time sequence of individual fatigue cracks, their interaction etc.). Similar information on locations and modes of damage due to fatigue are substantial for damage-tolerance evaluation of structure components.

  • Czech name

    Aplikace kvantitativní mikrofraktografie při hodnocení únavové odolnosti nosníku křídla letounu

  • Czech description

    Experimentální výzkum byl zaměřen na sledování šíření únavových trhlin v modelu nosníku křídla letounu Ayres Loadmaster LM 200. Při únavové zkoušce bylo použito cyklické namáhání čtyřbodovým ohybem. Pro sledování růstu únavové trhliny ve stojině nosníkubylo použito přímé optické metody; toto měření však nebylo možno použít v oblastech. kde byla stojina překryta pásnicí. Omezený soubor makroskopických dat byl doplněn výsledky fraktografické rekonstrukce únavového procesu, založené na měření rozteče striací. Při zpracování fraktografických dat byly použity různé hypotézy. Syntéza makroskopicky a fraktograficky získaných dat poskytla detailní informace o skutečném průběhu únavového procesu v kritické oblasti, tj. o časové souslednosti jednotlivých trhlin, jejich interakci apod. Informace o poloze poruch a způsobu porušování jsou významné z hlediska uplatnění konstrukční filosofie typu "damage-tolerance".

Classification

  • Type

    A - Audiovisual production

  • CEP classification

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    0-9533991-6-8

  • Place of publication

    Edinburgh

  • Publisher/client name

  • Version

  • Carrier ID

    neuvedeno