Integration of Quantitative Fractography into the Fatigue Evaluation of Aircraft Wing Spar
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F04%3A04100032" target="_blank" >RIV/68407700:21340/04:04100032 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Integration of Quantitative Fractography into the Fatigue Evaluation of Aircraft Wing Spar
Original language description
Damage-tolerance evaluation of aircraft structure components must include a determination of the probable locations and mode of damage due to fatigue. Experimental study was focused on the fatigue crack growth in wing spar. The efficiency of full-scale tests can be considerably increased by the fractographic reconstitution of fatigue crack growth history. Precision and exactness of the results strongly depend on the volume and the quality of input information. Above all, a priori knowledge of the relation between macroscopic crack growth rate and striation spacing plays a key role. Synthesis of macroscopic data with the fractographic ones gives detailed information on the real course of the fatigue process (e.g., time sequence of individual fatigue cracks, their interaction etc.).
Czech name
Zapojení kvantitativní fraktografie do posouzení únavového poškození nosníku křídla letadla
Czech description
Součástí experimentálního posouzení odolnosti částí letadlové konstrukce vůči poškození je určení pravděpodobného místa výskytu a způsobu poškození únavou. Experimentální výzkum byl zaměřen na růst únavových trhlin v nosníku křídla. Informační přínos těchto zkoušek lze výrazně zvýšit fraktografickou rekonstrukcí časového průběhu únavového porušování. Přesnost a spolehlivost takto získaných výsledků výrazně závisí na rozsahu a kvalitě vstupních informací. Rozhodující je zejména znalost závislosti mezi makroskopickou rychlostí únavové trhliny a roztečí striací. Syntéza makroskopicky a fraktograficky získaných dat poskytla detailní informace o skutečném průběhu únavového procesu v kritické oblasti nosníku křídla, tj. o časové souslednosti jednotlivých trhlin, jejich interakci apod.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of Workshop 2004
ISBN
80-01-02945-X
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
2
Pages from-to
564-565
Publisher name
ČVUT
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Mar 22, 2004
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—