All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F09%3A07154296" target="_blank" >RIV/68407700:21610/09:07154296 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels

  • Original language description

    Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in the design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented bydecision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures in road tunnels. A general procedure isillustrated by the optimization of a number of escape routes using the concept of life quality index. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnel more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.

  • Czech name

    Pravděpodobnostní optimalizace rizik silničních tunelů

  • Czech description

    Pravděpodobnostní metody optimalizace rizik se používají ke stanovení nejefektivnějších bezpečnostních opatření při navrhování silničních tunelů. Celkové následky různých návrhů tunelů se stanovují pomocí Bayesovských sítí doplněných o rozhodovací a užitkové uzly. Ukazuje se, že optimalizace rizik pomocí pravděpodobnostních metod, vycházející z porovnání společenských a ekonomických následků, poskytuje hodnotnou informaci pro rozhodování o efektivitě bezpečnostních opatření. V článku je popsán obecný postup optimalizace počtu únikových cest pomocí metody LQI. Zdá se, že diskontní sazba a stanovená životnost tunelu ovlivňují celkové následky a optimální opatření pro daný tunel významněji než počet únikových východů. Očekává se další vyhodnocení příslušných vstupních dat včetně společenských a ekonomických následků různých rizikových situací.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JN - Civil engineering

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA103%2F09%2F0693" target="_blank" >GA103/09/0693: Assessment of Safety and Risks of Technical Systems</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2009

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Structural Safety

  • ISSN

    0167-4730

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    GB - UNITED KINGDOM

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

    000264935700007

  • EID of the result in the Scopus database