Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F09%3A07154296" target="_blank" >RIV/68407700:21610/09:07154296 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Probabilistic Risk Optimization of Road Tunnels
Original language description
Probabilistic methods of risk optimization are applied to identify the most effective safety measures considered in the design of road tunnels. The total consequences of alternative tunnel arrangements are assessed using Bayesian networks supplemented bydecision and utility nodes. It is shown that the probabilistic optimization of societal and economic consequences may provide valuable information enabling a rational decision concerning effective safety measures in road tunnels. A general procedure isillustrated by the optimization of a number of escape routes using the concept of life quality index. It appears that the discount rate and specified life time of a tunnel affect the total consequences and the optimum arrangements of the tunnel more significantly than the number of escape routes. Further investigation of relevant input data including societal and economic consequences of various hazard scenarios is needed.
Czech name
Pravděpodobnostní optimalizace rizik silničních tunelů
Czech description
Pravděpodobnostní metody optimalizace rizik se používají ke stanovení nejefektivnějších bezpečnostních opatření při navrhování silničních tunelů. Celkové následky různých návrhů tunelů se stanovují pomocí Bayesovských sítí doplněných o rozhodovací a užitkové uzly. Ukazuje se, že optimalizace rizik pomocí pravděpodobnostních metod, vycházející z porovnání společenských a ekonomických následků, poskytuje hodnotnou informaci pro rozhodování o efektivitě bezpečnostních opatření. V článku je popsán obecný postup optimalizace počtu únikových cest pomocí metody LQI. Zdá se, že diskontní sazba a stanovená životnost tunelu ovlivňují celkové následky a optimální opatření pro daný tunel významněji než počet únikových východů. Očekává se další vyhodnocení příslušných vstupních dat včetně společenských a ekonomických následků různých rizikových situací.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JN - Civil engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA103%2F09%2F0693" target="_blank" >GA103/09/0693: Assessment of Safety and Risks of Technical Systems</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Structural Safety
ISSN
0167-4730
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
GB - UNITED KINGDOM
Number of pages
7
Pages from-to
—
UT code for WoS article
000264935700007
EID of the result in the Scopus database
—