Construction of a medium-span UHPC footbridge
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F24%3A00382589" target="_blank" >RIV/68407700:21610/24:00382589 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zhotovení UHPC lávky středního rozpětí
Original language description
Předmětem je zhotovení lávky středního rozpětí. Základní myšlenka je použití moderního odolného materiálu UHPC pro zhotovení kompletní nosné konstrukce lávky pro pěší. Prvky, tedy prefabrikáty z UHPC, svým tvarem, technickým řešením a zamýšleným použitím umožňují nahrazení stávajících technologií, a to při významném zvýšení trvanlivosti a usnadnění výstavby. Cílem je vytvoření podélně dělené konstrukce, která jedním (dvěma) prefabrikovaným nosníkem překlene celé rozpětí bez potřeby zasahovat na překonávanou překážku, tedy bez podepření mezi opěrami.
Czech name
Zhotovení UHPC lávky středního rozpětí
Czech description
Předmětem je zhotovení lávky středního rozpětí. Základní myšlenka je použití moderního odolného materiálu UHPC pro zhotovení kompletní nosné konstrukce lávky pro pěší. Prvky, tedy prefabrikáty z UHPC, svým tvarem, technickým řešením a zamýšleným použitím umožňují nahrazení stávajících technologií, a to při významném zvýšení trvanlivosti a usnadnění výstavby. Cílem je vytvoření podélně dělené konstrukce, která jedním (dvěma) prefabrikovaným nosníkem překlene celé rozpětí bez potřeby zasahovat na překonávanou překážku, tedy bez podepření mezi opěrami.
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK02000329" target="_blank" >CK02000329: UHPC as the main load-bearing structure for middle-span bridges</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
CK02000329-V7
Numerical identification
CK02000329
Technical parameters
Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu CK02000329 – UHPC jako hlavní nosný systém mostů středních rozpětí. Popisuje technické a konstrukční řešení vybraných specifických prefabrikovaných dílců z materiálu UHPC. Na stavbách lávek pro pěší je běžně používáno mnoho různých technických řešení nosných konstrukcí. Mnoho z nich vyžaduje složité stavební a montážní práce přímo na stavbě, kde není možné dosáhnout srovnatelné kvality a spolehlivosti výroby ve srovnání s výrobnou. Podélně dělené nosné konstrukce se obvykle zhotovují z nosníků a desek mostovky. Obvyklé rozměry nosníků jsou limitovány svou hmotností a velikostí, protože je omezena (někdy i ekonomicky) velikost dostupných jeřábů a dopravy. V současnosti používané řešení pro tato střední rozpětí je hlavní nosná konstrukce montovaná na pevné skruži, montovaná v těsné blízkosti finálního umístění a následně zaplavována, vysouvána, nebo otáčena do finální polohy. V případě, že se jedná o betonovou konstrukci, nosník pro lávku středního rozpětí dosahuje takové dimenze, že ho nedovoluje dopravit z výrobny v celku. V případě ocelové konstrukce to obvykle možné je, ale ta zase vyžaduje náročné (a drahé) práce na protikorozní ochraně (PKO), kde minimálně u spojů je vždy nutné je provádět přímo na stavbě. Hlavní přednosti technologie obecně spočívají v ekonomickém, ale smysluplném využití materiálových a trvanlivostních charakteristik UHPC materiálu, ve využití přísně kontrolovaného prostředí výrobny prefabrikovaných dílců, v rychlé montáži, snadnější dopravě a v navrhování detailů funkčních v celém životním cyklu staveb. Díky použití prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy nebo výměny konstrukcí během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkami nebo s prodlužováním výstavby. Uplatněním moderního materiálu se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí je celkově příznivější. Je nutné uvážit jak okamžité přínosy použitím subtilnějších prvků, tak dlouhodobé přínosy z hlediska trvanlivosti, které ovlivňují celý životní cyklus staveb. V neposlední řadě dojde použitím navrhovaného materiálu k urychlení samotné výroby prefabrikovaných dílců. Pilotní výroba byla ověřena (otestována) při zhotovování prototypů. Tyto byly zavedeny do výrobkového portfolia společnosti KŠ PREFA
Economical parameters
Viz: CK – Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2020+
Application category by cost
—
Owner IČO
68407700
Owner name
České vysoké učení technické v Praze / Kloknerův ústav
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—